El síndic demana a Educació detectar l'alumnat més desfavorit per a "evitar el fracàs escolar" i els "guetos"

Archivo - Arxiu - Imatge de recurs d'un col·legi.
EUROPA PRESS - Archivo
Publicado: martes, 30 abril 2024 12:02

   Considera necessari tenir la dada d'estudiants en situació de vulnerabilitat per a combatre la desigualtat en els centres

   VALÈNCIA, 30 Abr. (EUROPA PRESS) -

   El Síndic de Greuges, Ángel Luna, insta a la Conselleria d'Educació a dissenyar un model per a "detectar preventivament a l'alumnat en situació socioeconòmica desfavorida, amb el propòsit d'evitar el fracàs escolar".

    El defensor del poble valencià demana que en el finançament dels centres docents es tinguen en compte les necessitats d'aquest perfil d'estudiants i la complexitat dels centres on estan matriculats. I, en la mateixa línia, urgeix per al pròxim curs escolar, una planificació que "evite concentrar a l'alumnat en situació de vulnerabilitat, amb la finalitat de reduir els nivells de segregació i la formació de guetos en els centres amb una composició socialment més desfavorida".

    Per això, Luna sol·licita que s'establisquen criteris de distribució equitativa, acompanyats de mitjans i d'una millora de l'acolliment, que facilite la inclusió social i cultural. D'altra banda, el defensor considera fonamental reforçar les polítiques de suport a les famílies d'aquests menors, que permeten prevenir les situacions de risc i evitar que, quan apareguen, deriven en situacions més greus.

    Així doncs, aquesta institució recomana millorar la informació a les famílies en relació amb el dret a l'elecció de centre i amb les possibilitats d'accés a beques, recursos i ajudes a l'estudi.

    El síndic recomana fomentar l'oferta educativa extraescolar i d'oci educatiu, les accions d'acompanyament i la tutorització de l'alumnat que es trobe en aquesta situació.

    Aquestes recomanacions sorgeixen després que el Síndic de Greuges obrira el passat mes de febrer una queixa d'ofici amb la finalitat de supervisar les actuacions de l'administració educativa valenciana destinades a compensar les desigualtats.

    Des de la institució recorden que, segons l'informe de l'Estat de la Pobresa 2024, la taxa de risc de pobresa ha crescut un 9% (dos punts percentuals) a la Comunitat Valenciana respecte a l'any 2023. A més, destaca que el nombre d'alumnes amb necessitats de compensació de desigualtats (NCD) ha anat augmentant en els anys posteriors a la pandèmia, sense que a la vista del resultat de la investigació del Síndic s'hagen adoptat mesures específiques sobre aquest tema.

DRETS FONAMENTALS

   Luna emfatitza que "l'educació juga un rol fonamental en l'explicació de les desigualtats socials". "En aquest sentit, les persones som titulars de dos drets fonamentals que no poden garantir-se l'un sense l'altre: el de la no discriminació i igualtat i el de l'accés i gaudi de l'educació, com a forma de garantir que tots tenim les , assevera

   No obstant això, si bé és cert que el dret a l'educació contempla l'accés en igualtat de condicions, "no totes les persones parteixen de les mateixes". Així, l'alumnat de nivell socioeconòmic baix té quasi quatre vegades més probabilitats de repetir curs que el seu equivalent de nivell alt, com reconeix en els seus últims informes PISA (Programa per a l'Avaluació Internacional dels Estudiants).

   L'Administració educativa ha posat de manifest, en els informes requerits per aquesta institució, que no disposa de l'índex d'escolarització per centres dels alumnes que tenen necessitats de compensació. Aquesta falta de dades "impedeix poder valorar el procés cap a escoles inclusives amb l'objectiu de reduir la segregació en el sistema educatiu", adverteix el síndic.

    "Un tret definitori i, per tant, irrenunciable del sistema educatiu d'una societat democràtica és l'aposta decidida per la superació de les desigualtats. L'Administració ha de liderar aquest procés i no solament arbitrar els recursos necessaris a tal fi, sinó, més encara, impulsar i vetlar per que tota l'organització escolar siga coherent amb aquest objectiu central de l'educació", argumenta el defensor del poble.

Contador

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià