Tanca una queixa d'ofici oberta el febrer passat per a investigar la capacitat d'oferir igualtat d'oportunitats a l'alumnat
VALÈNCIA, 10 Sep. (EUROPA PRESS) -
El síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana, Ángel Luna, lamenta que la Conselleria d'Educació no haja concretat què mesures va a adoptar per a "alleujar" la "desigualtat" dels escolars en "situació de vulnerabilitat social", tal com recomana exhaustivament la institució que presidix.
Així conclou la queixa d'ofici oberta pel Síndic, al febrer d'enguany 2024, per a investigar la capacitat del sistema educatiu valencià d'oferir igualtat d'oportunitats a l'alumnat que patix situacions desfavorables per factors socials, econòmics, culturals, geogràfics i ètnics, segons ha informat l'entitat en un comunicat.
En concret, l'objectiu d'esta institució era comprovar si Educació garantia unes "condicions més favorables" per a l'alumnat "en situació de vulnerabilitat socioeducativa". En la seua Resolució de Recomanacions, el Síndic instava a Educació a millorar la informació a les famílies sobre l'elecció de centre i l'accés a beques i ajudes; a oferir activitats extraescolars i d'oci educatiu o proporcionar acompanyament i tutorització a l'alumnat i les seues famílies.
Així, incloïa garantir la coordinació interdepartamental entre les conselleries de Sanitat, Servicis socials i Educació; distribuir equitativament el finançament en funció de les necessitats de l'alumnat i la complexitat dels centres; reduir la segregació i evitar la formació de guetos en centres desfavorits; i recolzar a les famílies per a prevenir i gestionar situacions de risc.
Segons el Síndic, "a pesar que la Conselleria d'Educació diu acceptar cadascuna de les recomanacions i recordatoris de deures legals inclosos en la resolució, indicant per la seua banda la normativa que contempla instruccions per a pal·liar la desigualtat de l'alumnat", Ánegl Luna considera que la Conselleria "no s'ha compromès a impulsar i aprovar mesures concretes destinades a compensar les desigualtats, a través de programes específics desenvolupats en centres docents escolars o en zones geogràfiques on resulte necessària una intervenció educativa".
La Llei del Síndic de Greuges establix que les respostes de l'Administració han de manifestar, "de forma inequívoca", el seu posicionament respecte de les recomanacions contingudes en les resolucions i, en concret, si s'accepten, es faran constar les mesures adoptades per al seu compliment.
Finalment, el Síndic assenyala que l'administració responsable d'Educació és la que ha de proporcionar als centres escolars "els recursos i els mitjans necessaris que necessiten per a desenvolupar la seua activitat, així com adequar les seues estructures i organització per a aconseguir donar una resposta adequada a les necessitats i interessos d'estos alumnes, que constituïxen un dels grups amb majors riscos d'exclusió escolar i, per tant, d'exclusió social".