El Corredor Càntabre-Mediterrani requerix 360 milions d'inversió entre Sagunt i Saragossa, segons la CEV

José Vicente González y Salvador Navarro durante la presentación del estudio
CEV
Actualizado: viernes, 27 marzo 2015 18:17

Anuncien una reunió amb empresaris aragonesos per a "unificar criteris" i manar un manifest conjunt

VALÈNCIA, 27 Mar. (EUROPA PRESS) -

Un estudi promogut per la Confederació Empresarial Valenciana (CEV) xifra en 360,5 milions d'euros la inversió total necessària perquè el tram Saragossa-Terol-Sagunt del Corredor Càntabre-Mediterrani "tinga els estàndards adequats a la capacitat de generació de riquesa de l'eix i deixe de llastar la competitivitat" de les empreses de la Comunitat.

Així ho ha indicat este divendres el president de la CEV, Salvador Navarro, en una roda de premsa en la qual ha presentat les conclusions d'este estudi, fet pel Departament d'Enginyeria i Infraestructura dels Transports de la Universitat Politècnica de València, acompanyat del president de Cierval, José Vicente González.

Per a Navarro, "si no reaccionem perdrem posicionament, arribarem tarda i ho lamentarem" ja que, segons la seua opinió, "ja tenim molt que lamentar" doncs el port de Barcelona té 27 servicis directes a la setmana amb Saragossa mentre que el de València no té cap.

Sobre esta qüestió, ha destacat que la CEV veu "prioritària" la millora de l'actual connexió ferroviària Sagunt-Saragossa ja que "impedix el flux de trànsit ferroviari de mercaderies" entre els ports de València, Sagunt i la plataforma logística de Saragossa que té com a "clara conseqüència" la "pèrdua de competitivitat" de les empreses de la Comunitat. "Així s'ho va fer saber al ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, el president de Cierval" durant la seua visita a València, ha apuntat.

Alhora, ha indicat que les conseqüències per la "ineficiència" d'esta línia per a les empreses valencianes són "clares" i ha assegurat que, entre les quals hi ha, estan "la pèrdua de la competitivitat, la pèrdua dels trànsits amb la plataforma logística de Saragossa i la pèrdua per a les empreses ferroviàries que han intentat explotar el corredor.

D'acord amb este estudi, els servicis actuals entre València, Saragossa i el País Basc es veuen obligats a utilitzar rutes alternatives, fet que suposa la realització de 365.000 quilòmetres més a l'any, amb un cost energètic addicional d'1,65 milions d'euros addicionals i 11.570 tones de CO2 d'emissió addicional.

Navarro ha explicat que la intenció de la CEV al fer l'estudi ha estat "tenir un full de ruta que permeta una visió per fases i a llarg termini" del que cal fer els anys vinents fins que la connexió tinga els estàndards adequats.

Així, d'este estudi es desprèn que fins a hui no s'ha planificat cap acció en este corredor que és "fonamental" en la integració del corredor atlàntic i el mediterrani, "així com en l'articulació d'un eix que una la façana mediterrània amb l'atlàntica i amb el pol logístic de Saragossa".

Segons este escrit, es detecta "una important diferència" entre els itineraris al nord de Saragossa i la línia Saragossa-Terol-Sagunt que presenta "nombroses deficiències" que es traduïxen en limitacions de velocitat i càrrega i que "condicionen l'explotació de trens de mercaderia".

INVERSIÓ PER FASES

Navarro ha assegurat respecte als 360,5 milions d'euros d'inversió total necessaris per a la renovació del tram Saragossa-València que "es pot fer per fases" perquè les inversions "puguen ser assimilades pels pressupostos de les administracions implicades".

Concretament, l'estudi proposa una primera fase amb un pressupost de 38,53 milions d'euros en què s'abraçaria les actuacions per acabar la renovació del projecte Terol-Saragossa i correcció de les deficiències que existixen en la part ja renovada, la inclusió del tren terra i l'ampliació d'estacions de trens de 600 metres.

La segona fase preveuria la renovació de la via entre Terol i Sagunt, juntament amb les millores "necessàries" en infraestructures amb un pressupost aproximat de 142 milions i una tercera fase que preveu l'electrificació de la línia que suposaria, aproximadament, 180 milions d'euros.

Sobre esta qüestió, el president de Cierval, José Vicente González, ha indicat que enguany "podria haver diners" per a fer la primera de les tres fases, tot i que, ha puntualitzat que este és, "com a mínim, el compromís que li traiem al ministre Montoro amb 'Fortex'".

"Això, si no es fa és perquè no es vol fer", ha assegurat González ja que, segons la seua opinió, "40 milions d'euros no són diners comparats amb els pressupostos generals de l'Estat o amb els pressupostos d'infraestructures". "No són ni el cafè del dinar", ha assegurat.

Alhora, González ha puntualitzat que en la primera fase es realitzarà més inversió en la comunitat d'Aragó mentre que en la segona el gruixut es realitzarà en la Comunitat.

REUNIÓ AMB EMPRESARIS D'ARAGÓ

Navarro ha manifestat la seua intenció que este estudi puga ser incorporat als treballs que s'estan portant a terme entre les organitzacions empresarials i cambres de comerç d'Aragó i de la Comunitat.

Alhora, ha indicat que dimecres que ve 1 d'abril es "produirà una fita" en la col·laboració entre les entitats que es reuniran a Terol per a "unificar criteris i posar-se d'acord".

Sobre esta qüestió, José Vicente González, ha assegurat que es reuniran a Terol ja que "està a meitat camí" i perquè el tram Terol-València és "el que pitjor està". "Signarem un manifest conjunt que farem arribar als governs de les autonomies i a Montoro", ha assegurat.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià