Inicien la redacció de l'avantprojecte de mobilitat sostenible que pretén potenciar el transport públic a Balears

La futura llei incorporar eines de regulació per a vehicles privats en centres urbans i espais sensibles

El conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, i la portaveu del Govern, Pilar Costa, en roda de premsa
El conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, i la portaveu del Govern, Pilar Costa, en roda de premsa - CAIB
Europa Press Islas Baleares
Publicado: viernes, 2 agosto 2019 16:37

   PALMA DE MALLORCA, 2 Ago. (EUROPA PRESS) -

   El conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, ha donat compte aquest divendres al Consell de Govern de l'inici del procediment d'elaboració de l'Avantprojecte de llei de mobilitat sostenible de les Illes que pretén potenciar el transport públic i, entre altres mesures, incorporar eines de regulació per a vehicles privats en centres i espais sensibles, quan així ho considerin els ajuntaments.

   En roda de premsa després del Consell de l'Executiu autonmic, Pons ha argumentat que la futura Llei cerca avanar cap a la mobilitat sostenible "seguint els criteris i els objectius adoptats en el marc de la Unió Europea i dels objectius de desenvolupament sostenible 2030 de Nacions Unides". Segons ha explicat, est previst que a l'hivern es "aprofundeixi al debat", a la primavera quedi aprovat pel Consell per després ser rems al Parlament.

   Amb aquesta futura norma es pretén avanar cap a un "nou model de mobilitat sostenible" que redueixi l'"elevat pes del cotxe privat" en els desplaaments de la ciutadania, faciliti i agiliti la millora de les actuals xarxes de transport públic i, alhora, es permeti millorar la qualitat ambiental i de vida, especialment a les zones urbanes.

   La llei permetr ampliar les eines i regulacions vinculades a les polítiques de mobilitat, per la qual cosa incorporar noves mesures que permetin accelerar el procés de canvi del model de mobilitat per apropar-ho al dels pasos més avanats en aquestes polítiques.

   Més concretament, segons ha concretat Pons, els principals objectius són, en primer lloc, l'impuls als plans de mobilitat urbana sostenible i l'establiment de nous rgans de coordinació interadministrativa i de foment de la participació ciutadana i dels agents socials i econmics.

   En segon, el foment del transport públic i collectiu, per la qual cosa la norma establir els mecanismes no tan sols per millorar la gestió i el servei dels sistemes de transport actuals, sinó també per facilitar i agilitar la implantació dels futurs.

   En tercer lloc, també ha destacat el foment de la mobilitat a peu i amb bicicleta, tant des del punt de vista d'infraestructures com d'incentius laborals o educatius. "Per exemple, en alguns pasos hi ha la possibilitat d'incloure en els sous incentius per als treballadors que vagin al seu lloc de treball amb bicicleta o a peu", ha afegit.

   En aquest sentit, es facilitar també la implantació d'aparcaments de bicicletes associades a estacions i parades de transport públic o en els llocs de treball, i equipaments públics o residencials i altres mesures per incentivar l'ús de la bicicleta com a sistema de desplaament habitual en entorns escolars i laborals.

   En quart lloc, s'establiran eines de regulació dels accessos als centres urbans i espais sensibles i, en aquesta línia, la llei establir com s'haurien d'introduir possibles limitacions a l'accés de vehicles als centres urbans o espais protegits al moment en qu així ho decideix l'ajuntament corresponent o la institució competent.

   Pons ha matisat que la llei no determinar una obligació, per si que fixar el marc normatiu per dur a terme aquest tipus de mesures i, en aquest punt, també es definir la xarxa d'aparcaments dissuasoris, que han de ser "elements clau" per reduir la "pressió" dels vehicles als centres urbans o espais sensibles.

   Finalment, la llei regular també eines de finanament i mesures fiscals destinades a desenvolupar les polítiques de mobilitat sostenible. Així, es facilitar la creació de sistemes tarifaris integrats i acords de cooperació entre diferents administracions en matria de tarifes de transport públic.

   També, sistemes de subvenció i ajudes a entitats públiques i privades que vulguin fomentar la mobilitat sostenible i, pel que fa a les mesures fiscals, l'objectiu no és fixar impostos lligats a la mobilitat, sinó més aviat identificar fonts de finanament impositiu ja existents i destinar el producte d'aquestes a potenciar el transport.

   Amb tot, Pons ha indicat que ara s'inicia el camí per elaborar aquesta norma. L'objectiu és que aquesta llei sigui participada i, per tant, el primer pas ser obrir un procés participatiu obert al conjunt de la ciutadania.

Contenido patrocinado