Jorge Gil - Europa Press - Archivo
El percentatge de fumadors és el segon més elevat d'Espanya i el de consum intensiu d'alcohol, el segon més baix
VALÈNCIA/MADRID, 27 May. (EUROPA PRESS) -
El 79% dels ciutadans de la Comunitat Valenciana consideren bo o molt bé el seu estat de salut, enfront del 74% de la mitjana d'Espanya. El percentatge és més alt entre els homes valencians (82,7%) que entre les dones valencianes (75,4%) i és el tercer més elevat entre les comunitats autònomes, només per darrere de Ceuta i Melilla.
Així es desprèn de l'Enquesta de Salut d'Espanya, publicada este dimarts per l'Institut Nacional d'Estadística (INE) amb dades del 2023.
Quant al sobrepès o obesitat, l'enquesta reflectix que afecta al 14,6% dels habitants de la Comunitat, un percentatge lleugerament més elevat en dones (14,9%) que en homes (14,3%) i per baix de la mitjana estatal del 15,2%.
Per la seua banda, el 3,5% dels valencians enquestats majors de 18 anys reconeix haver consumit alcohol de manera intensiva almenys una vegada al mes, més de quatre punts per baix de la mitjana estatal del 7,8%. En el cas de la Comunitat, aquest percentatge és molt similar entre homes (3,5%) i dones (3,4%). A més, és la taxa més baixa entre el conjunt d'autonomies, només per darrere de Ceuta (2,1%).
Respecte a la població major de 15 anys que fuma diàriament, a la Comunitat el percentatge ascendix al 21,2%. És el segon més elevat, només per darrere d'Extremadura (21,5%) i està cinc punts per sobre de la mèdia estatal del 16,6%.
L'enquesta arreplega dades sobre l'estat de salut, ús de servicis sanitaris i determinants socials de la salut de la població resident Espanya en 2023, amb la participació d'un total de 24.673 persones de totes les comunitats autònomes.
MALALTIA O PROBLEMES CRÒNICS
A nivell estatal, el 57,7% de la població espanyola de 15 i més anys declara patir alguna malaltia o problema de salut crònic. Els problemes o malalties cròniques més freqüents el 2023 van ser la tensió alta (20,2%), el dolor d'esquena crònic lumbar (19,8%) i el colesterol alt (18,3%). En el cas dels menors de 15 anys, les la al·lèrgia crònica (8,3%), l'asma (4,6%) i els trastorns de la conducta (2,7%).
No obstant això, el 74% de la població espanyola valora el seu estat de salut com bé o molt bo. A més, la valoració positiva de l'estat de salut és superior en els homes que en les dones per a tots els grups d'edat a partir de 15 anys, sobretot a partir dels 75 anys.
En este punt, el Ministeri de Sanitat ressalta que des que es va iniciar la sèrie històrica de l'enquesta el 1987, la percepció de l'estat de salut ha experimentat una evolució "positiva i sostinguda": "Estes dades reflectixen no només un augment en l'esperança de vida, sinó també en els anys viscuts amb bona percepció de salut, la qual cosa apunta a millores efectives en qualitat de vida, prevenció i atenció sanitària a Espanya durant les últimes dècades".
SALUT MENTAL
Respecte a la salut mental, el 29,8% de la població adulta presenta simptomatologia depressiva, una xifra que és considerablement major en dones (35,1%) que en homes (24,4%). Les diferències s'accentuen amb l'edat i els indicadors mostren una deterioració del benestar emocional respecte a edicions anteriors: 20,4% el 2014 al 24,4% el 2019.
D'altra banda, el 82,4% de la població va acudir al metge el 2023. El 23% va acudir a urgències, el 6,8% va ser hospitalitzat i el 6,7% va rebre atenció en hospital de dia, sent els majors i persones amb malalties cròniques els qui més utilitzen aquests serveis.
MENYS FUMADORS DIARIS I MÉS CONSUM D'ALCOHOL
L'enquesta indica que els fumadors diaris mantenen la seua tendència decreixent. El 2023, el 16,6% de la població de 15 i més anys va afirmar fumar diàriament, 3,2 punts menys que el 2020. El 2,6% va declarar ser fumador ocasional, el 20,7% exfumador i el 60% mai va fumar. En tots els grups d'edat hi havia més fumadors homes que dones.
El percentatge de fumadors diaris va aconseguir el seu màxim en el grup d'edat de 25 a 34 anys en els homes (26,7%) i en el de 45 a 54 anys en les dones (19,4%). Així mateix, l'1,6% de la població de 15 i més anys usava cigarret electrònic el 2023, enfront del 0,94% del 2020.
Per la seua banda, el 31% de la població de 15 i més anys (40,8% homes i 22% dones) va consumir alcohol totes les setmanes. I un 7,7% ho va fer diàriament (12,3% homes i 3,3% dones).
El 7,8% de la població va consumir alcohol de manera intensiva almenys una vegada al mes el 2023, 1,8 punts més que el 2020. El percentatge va ser major entre els homes (10%) que entre les dones (5,7%).
OBESITAT, SOBREPÈS I SEDENTARISME
La prevalença del sobrepès i l'obesitat en adults ha augmentat des del 1987, encara que Sanitat apunta que sembla haver començat a estabilitzar-se en els últims anys. El 2023, estes xifres se situen en el 62,2% per a homes i 48% per a dones.
Quant al sedentarisme en el temps lliure, ha experimentat una millorança des del 2014. El 2023, estes xifres han descendit a 32,6% en dones i 25,3% en homes, la qual cosa suggerix un canvi positiu en la consciència sobre la importància de l'exercici.