L'activista iraniana Narges Mohamadi, premi Nobel de la Pau 2023

Europa Press C. Valenciana
Publicado: viernes, 6 octubre 2023 12:03

   MADRID, 6 Oct. (EUROPA PRESS) -

   L'activista iraniana Narges Mohamadi ha sigut guardonada aquest divendres amb el premi Nobel de la Pau 2023 per la seua "lluita contra l'opressió de les dones a Iran i la seua lluita per a promoure els Drets Humans i la justícia per a tots", ha anunciat aquest divendres el Comité Noruec del Nobel.

   Mohamadi, de 51 anys, s'ha passat la major part dels últims 20 anys de la seua vida a la presó i ha sigut condemnada fins a en cinc ocasions fins a acumular una pena total de 31 anys de presó.

   Al llarg de tota la seua vida d'activisme, Mohamadi ha fundat associacions pels drets de les dones i escrit llibres i articles per a denunciar especialment els abusos dels quals són objecte, en particular en les presons del país.

   Per la seua tasca periodística, Mohamadi va ser guardonada al maig d'enguany amb el Premi Mundial a la Llibertat de Premsa de Nacions Unides, al costat dels seus collegues iranians Niloofar Hamedi i Elaheh Mohammadi.

   La seua última sentncia en contra li va afegir deu anys i huit mesos de presó, així com 154 fuetades, per la comissió de "delictes relacionats amb la seguretat nacional i propaganda contra l'Estat" en el que organismes humanitaris internacionals denuncien com una condemna relacionada pel seu activisme.

   Mohamadi es troba ara mateix entre reixes, concretament en la presó d'Evin, a Teheran, complint la part de condemna que li correspon per la publicació del llibre 'Tortura Blanca', sobre la situació dels presos baix confinament, acompanyat d'un informe publicat al desembre de 2022 sobre la situació específica de les preses i els abusos als quals es veuen exposades per part del personal de les penitenciarías.

   Familiars i reunits de l'activista han demanat en innombrables ocasions l'excarceració de Mohamadi per motius humanitaris després de l'atac cardíac que va patir l'any passat i pel qual va acabar sotmesa a una operació d'urgncia.

   El Comité ha recalcat especialment la tasca exercida per Mohamadi des de l'esclat de les protestes de l'any passat per la mort sota custdia de la jove Mahsa Amini, presumptament per portar mal posat el vel islmic. "Des de la seua captivitat, la guardonada ha ajudat a assegurar-se que les protestes no disminusquen en intensitat", ha afegit el Comité.

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press