El Museu de les Ciències explora 'L'Ull de la Balena' en una mostra fotogràfica

Archivo - Arxiu - Així veuen els oceans els grans cetacis: Museu de Cincies Naturals de Valncia se submergeix en 'L'Ull de la Balena'
AYUNTAMIENTO DE VALNCIA - Archivo
Europa Press C. Valenciana
Publicado: miércoles, 15 mayo 2024 17:55

   VALNCIA, 15 May. (EUROPA PRESS) -

   El Museu de Cincies Naturals acull l'exposició de fotografia científica inclusiva "L'Ull de la Balena" fins al prxim 30 de setembre. Aquesta mostra de fotografia científica és el resultat d'una investigació realitzada per la doctora Elena Vecino i el seu equip, sobre l'estudi de les cllules de la retina de l'ull d'un rorcual comú, que va quedar encallat a una platja de Sopelana (Biscaia) el 2019.

   Aquesta exposició temporal divulga les conclusions de la investigació i ha perms comprendre com és el funcionament de la visió d'aquests grans cetacis: per qu tenen baixa visió, per qu no distingeixen els colors o també comprendre com les cllules de la retina juguen un paper crucial en la seua supervivncia, ja que els permeten navegar en els vasts oceans i interactuar amb el seu entorn marí, ha indicat la Generalitat en un comunicat.

   El visitant podr descobrir tota aquesta informació grcies a les explicacions que acompanyen a les fotografies obtingudes per microscopía electrnica, que es converteixen en vertaderes obres d'art i que capturen l'essncia de la visió de les balenes. Per a més, aquesta mostra pretén transmetre un missatge de sensibilització sobre la diversitat funcional i, per aix, ha adaptat els seus continguts per a ser accessible per a persones amb discapacitat visual.

   En aquest sentit, les fotografies han sigut texturizadas, els textos s'han sobreescrit en Braille i s'han incls codis QR que permeten l'accés a l'audioguia. En les sales s'ha installat una cinta podotáctil que guia el recorregut de la visita. Per a l'adaptació i l'accessibilitat als continguts s'ha comptat amb la collaboració de la responsable de l'Oficina de Cincia Inclusiva del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), Carmen Lafuente.

   L'exposició, que es podr visitar en horari de 10:00 a 19:00 hores de dimarts a diumenge, compta amb dues projeccions. Una titulada "Elena i la Balena", una animació que explica tot el procés d'investigació dirigit per la doctora Veí, i una altra titulada "Com veuen les balenes", que divulga els resultats de l'estudi sobre el funcionament de la visió de les balenes.

   Així mateix, la mostra s'acompanya d'un catleg, on s'inclou una descripció de cada fotografia que aplica les normes de lectura fcil, juntament amb els codis QR que permeten l'accés a l'audioguia i als vídeos.

FRAGILITAT DELS ECOSISTEMES MARINS

   L'"Ull de la Balena" és una oportunitat per a conixer com veuen els oceans aquests grans cetacis, per també és una oportunitat per a la reflexió i conscienciació sobre la fragilitat dels ecosistemes marins.

   Aquesta investigació es va iniciar de manera inesperada, l'any 2019, com a conseqüncia del varamiento d'una balena en una platja de Biscaia i es va poder obtenir la mostra d'un ull d'aquest rorcual per al seu estudi.

   La balena que va ser trobada a la platja d'Atxabiribil (Sopelana) mesurava 18 metres de longitud i pesava 20 tones. Tenia moltes ferides, la més gran en el ventre, i poc es va poder fer per la seua vida. Després de la mort del cetaci, el seu cos va quedar encallat junt amb la riba, i les seues restes es van convertir en una magnífica oportunitat per a la cincia per a investigar com veuen les balenes.

   El 2020, els treballs científics es van poder ampliar quan una altra balena va encallar en una platja d'Astúries. L'última mostra es va obtenir l'any 2022 d'una altra balena encallada en la costa de Valncia.

   Les fotografies de l'"Ull de la Balena", que s'exhibeixen en el Museu de Cincies Naturals de Valncia ho fan en una sala juntament amb un esquelet d'una balena que va quedar encallada en la platja del Perellonet l'any 1998, una altra evidncia que exemplifica els varamientos que pateixen aquests grans cetacis i la seua creixent incidncia en els últims anys al llarg dels 6.500 quilmetres de costa de l'Estat Español, la qual cosa posa de manifest la necessitat de cuidar i protegir els nostres mars i costes.

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press