Ricardo Rubio - Europa Press
BRUSSEL·LES, 26 May. (EUROPA PRESS TELEVISIÓ) -
El ministre d'Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, ha celebrat hui dilluns la intervenció de la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, per a "reconduir" les negociacions amb Estats Units sobre els aranzels, però ha advertit també que si aquestes no culminen en un acord "satisfactori", especialment per a la UE, "caldrà adoptar les mesures corresponents".
"Ens sembla positiva la intervenció de la presidenta Von der Leyen referent a això i que tinguem de marge de negociació fins al 9 de juliol, però crec que no cal perdre la perspectiva de conjunt i, per a mi, hi ha tres elements que són clau: el respecte, el diàleg i la fermesa", ha assenyalat Planas en declaracions als mitjans a la seua arribada a la reunió de ministres d'Agricultura que té lloc a Brussel·les.
Així ho ha indicat després que el president nord-americà, Donald Trump, haja decidit retardar de l'1 de juny al 9 de juliol l'aplicació dels aranzels del 50 per cent a la UE després d'una trucada amb Von der Leyen.
"Si això no acaba en un acord satisfactori per a ambdues parts i particularment, en el nostre cas, per a la Unió Europea, caldrà adoptar les mesures corresponents", ha advertit Planas, qui ha recordat que Estats Units ja aplica un aranzel generalitzat del 10% sobre tots els productes europeus i un altre del 25% sobre l'acer, l'alumini i l'automòbil.
En qualsevol cas, el titular d'Agricultura ha advocat pel diàleg i el respecte, perquè "entre els socis hi ha paraules que no s'han d'utilitzar" i "és necessari, quan es negocia, respectar al que tens davant".
Planas ha reiterat també el seu rebuig al fet que els productes agroalimentaris formen part de les guerres comercials, ja que són els que "perjudiquen de forma més directa a les famílies". "En estes guerres comercials no tots perdem alguna cosa", ha incidit.
Preguntat pels productes que es veurien potencialment afectats pels aranzels, Planas ha advertit que "la presència del vi és un element de possible conflictivitat", encara que s'ha mostrat "optimista" sobre les perspectives d'este mercat.
Sobre este tema, el ministre ha constret a adoptar el paquet de mesures plantejat per Brussel·les per a ajudar al sector del vi "abans de final d'any", ja que creu que pot ajudar a respondre "algunes de les necessitats concretes" dels productors.