Agro.- El Govern atribueix la diferència de preus entre origen i destí als costos de distribució

Actualizado: viernes, 3 abril 2009 21:13

MADRID, 3 Abr. (EUROPA PRESS) -

El Govern atribueix la diferència de preus entre origen i destí als diferents costos d'intermediaris que operen a la cadena agroalimentària, mentre que el percentatge de beneficis sobre el preu final "és reduït", segons ha afirmat avui el director general d'Indústria i Mercats Alimentaris del ministeri de Medi Ambient, i Medi Rural i Marí, Francisco Mombiela.

Segons el director general, aquests costos de producció es veuen afectats pel model europeu de producció caracteritzat per la seguretat alimentària i la qualitat dels productes, valors que Mombiela ha qualificat com "uns requisits irrenunciables".

Francisco Mombiela ha fet aquestes declaracions durant la presentació de l'estudi sobre la cadena de valor i formació de preus de la llet, del sector cítric i del sector oví, elaborat per l'Observatori de Preus dels Aliments del Ministeri.

De la mateixa manera, Mombiela ha manifestat que els beneficis per cada unitat venuda és més gran en les primeres fases de la cadena de valor agroalimentària, ja que el volum de vendes és molt superior a la fase final de la cadena, possibilitant que els distribuïdors puguin afrontar una rebaixa més important en el seu benefici unitari.

"Si en cap etapa de la cadena s'haguessin obtingut beneficis, durant la campanya estudiada, els costos generats en el cas de l'anyell pasqual implicarien que el preu al consumidor no hauria baixat de 9,28 euros per quilo, respecte dels 11,81 euros per quilo de l'actualitat", ha exemplificat Mombiela.

Un cas, el de l'anyell pasqual, en què el director general ha reconegut que sense el suport de la subvenció vinculada al 50% de la producció ovina, els resultats de la campanya estudiada llançaria un rendibilitat negativa per als ramaders.

De la mateixa manera, el director general ha sostingut que el procés de fixació de preus està influït per l'oferta del productor i la demanda del consumidor, i en aquest sentit, ha aconsellat als productors de cítrics que el sector ha de desenvolupar estructures organitzativa capaços d'adequar l'oferta a la demanda del mercat a través de la producció, dins del marc legal existent.

En el cas de la distribució moderna, Mombiela ha puntualitzat que actualment els agents tenen un mida més gran, gestionen volums més importants i comercialitzen una àmplia gamma de productes, pel que són capaços d'esmorteir les fluctuacions dels preus a les etapes de comercialització en destí i venda.