REUTERS/FRANCISCO BONILLA
BRUSSEL·LES 18 Jul. (EUROPA PRESS) -
La Comissió Europea ha confirmat aquest dilluns que destinarà 15 milions d'euros addicionals per promocionar les fruites i verdures europees amb l'objectiu d'ajudar el sector a recuperar-se de la caiguda dels preus i de la falta de demanda després de la crisi provocada pel brot d''E.coli' a Alemanya.
En concret, donarà suport als programes de promoció per "reforçar les possibilitats d'exportació" cap a països tercers i recuperar la confiança del consumidor.
Les organitzacions professionals i interprofessionals que vulguin optar a aquests subsidis tenen de termini fins al pròxim 16 d'agost per presentar a les autoritats nacionals els programes per als quals vulguin cofinançament. Els estats membre tindran fins al 15 de setembre per notificar les peticions a Brussel·les.
La Comissió Europea preveu examinar totes les sol·licituds i decidir sobre el repartiment d'aquests fons no més tard del 15 de novembre d'enguany.
El comissari d'Agricultura, Dacian Ciolos, s'ha compromès diverses vegades a accelerar els procediments perquè els pagesos i productors afectats per l'anomenada 'crisi dels cogombres' puguin accedir a aquestes ajudes com més aviat millor a la tardor.
Amb la decisió d'aquest dilluns, l'Executiu comunitari modifica el calendari habitual per ampliar el període en què els afectats poden sol·licitar el cofinançament de plans de promoció i informació de productes hortofructícoles tant dins del mercat comunitari com en mercats tercers.
Brussel·les explica en la seva decisió que el sector de les fruites i verdures de la UE ha estat afectada per una "crisi sense precedents", arran de la pèrdua de confiança dels consumidors i, per tant, la caiguda del consum. També admet "dificultats econòmiques agudes" que poden comprometre la "supervivència econòmica" d'un bon nombre d'explotacions.