PALMA DE MALLORCA, 20 May. (EUROPA PRESS) -
L'Associació Nacional Empresarial de Vehicles de Lloguer (Aneval) ha difós aquest dilluns un comunicat en el qual qualifica de "poc realista" la Llei balear de Canvi Climtic aprovada aquest any perqu considera que conté "indefinicions" que fan "difícil" complir-la.
Així s'ha expressat l'associació que engloba a cinc grans empreses de lloguer de vehicles a Espanya: Avis, Enterprise, Europcar, Hertz i Sixt. Aneval entén que el text legal impulsat pel Govern "reflecteix un desconeixement profund del funcionament intern de les companyies de lloguer de vehicles sense conductor".
Com a exemple, assenyala que la Llei marca per 2020 l'objectiu que el 2 per cent de les compres de vehicles de les empreses de lloguers per a Balears siguin elctrics, "obviant que les decisions de compres no són geogrfiques i que el carcter mbil de les flotes entre territoris complica quantificar quines compres van destinades a operar en cada zona".
A més, veuen "difícil" complir amb l'objectiu que un 0,6% de flota estigui electrificada el 2020 perqu "suposaria moure els cotxes entre territoris insulars i peninsulars per respondre al nivell exigit".
També censuren que la llei autonmica "no especifica en quin període temporal es comptabilitzar aquest percentatge de flota elctrica", si ha de ser en la mitjana de tot l'any o tenint en compte el valor al final de cada mes, i com han de justificar-ho els operadors.
D'altra banda, des d'Aneval consideren que la llei balear "passa per alt" la "falta d'oferta real de vehicles elctrics davant una demanda encara incipient" i subratllen que "amb prou feines representar l'1 per cent del total de matriculacions realitzades fins a abril".
Des de l'associació han explicat que el valor residual d'aquests vehicles és "tota una incgnita" i es deprecien "rpidament", la qual cosa suposa "un risc" per les empreses de lloguer, que possiblement repercutiran en la quota de lloguer. Aix, al seu torn, podria provocar una caiguda entre els usuaris, que acabaran "optant pels models de combustió tradicional", augura Aneval.
LA FLOTA DELS 'RENT A CAR' ES RENOVA CADA NOU MESOS
"Si realment el que pretén el Govern balear és la descarbonització de l'illa, ha d'impulsar mesures neutrals tecnolgicament, que incentivin l'ús d'alternatius, per sense discriminar per tipus de propulsió, mxim quan un vehicle d'última generació compleix amb les normatives d'emissions i anti contaminació", han emfatitzat.
En aquest context, han ressaltat que la flota del 'rent a car' es renova cada nou mesos i que el 78 per cent de la seva flota emet per sota dels 120 grams per quilmetre. "Posar-los fre suposa un impacte negatiu tant pel rejoveniment del parc com per al turisme, que en veure minvades les seves opcions de mobilitat redueix la despesa", han avisat.
El director corporatiu d'Aneval, Alberto Martín, ha aclarit que el sector del 'rent a car' est "completament d'acord" amb la descarbonització, per veu "necessaris uns criteris d'exigncia clars i en els quals es tingui en compte el funcionament operatiu de les companyies".