PALMA DE MALLORCA, 20 May. (EUROPA PRESS) -
La mobilitat sostenible de Palma ha susps amb un 4,6 per "l'abús del cotxe a l'interior de la ciutat", només per darrere de Santiago (4,4) i Albacete (3,7), segons una anlisi encarregada per Greenpeace sobre dotze ciutats espanyoles que té l'objectiu d'avaluar el grau de compromís dels seus ajuntaments pel que fa a els seus propis Plans de Mobilitat.
L'estudi revela que "la pressió turística" de Mallorca, sobretot al centre i en el port, i "l'excessiu índex de motorització emps pel lloguer vacacional --el més alt després de Canries--" afecten negativament als indicadors de mobilitat.
No obstant aix, l'anlisi també reconeix que Palma presenta una "tendncia positiva" en el seu repartiment modal que s'apropa als objectius fixats en el seu Pla de Mobilitat, "pujant les maneres sostenibles i baixant l'ús del cotxe particular".
Per aix, des de Greenpeace han assegurat que "és urgent seguir treballant perqu l'autombil deixi de ser la manera majoritria, resultant en una ciutat més amable per a totes les persones".
Pel que fa al PMUS de Palma --elaborat en 2014 i amb horitzó fins el 2020-- han considerat que resulta un "document molt complet" amb propostes "realistes".
En aquest sentit, han apuntat que "de cara a la revisió del Pla seria interessant conixer els nous objectius als quals s'enfronta la ciutat, especialment després de l'aprovació de la Llei balear que limitar la venda de vehicles disel i gasolina en un futur proper".
Pel que fa a les mesures del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) han destacat l'aposta pel ferrocarril urb, si bé els índexs d'ús del Metre de Palma "són encara molt reduts".
No obstant aix, han sostingut que s'espera "una millora" després de l'electrificació i millora dels ferrocarrils de Mallorca i han afegit que, d'altra banda, en mobilitat per als vianants "hi ha molt per fer encara, en comptar amb molt poques zones per als vianants excepte al centre histric".
BILBAO I VALNCIA, MÉS COMPROMESES AMB LA MOBILITAT SOSTENIBLE
A nivell nacional, Bilbao, Valncia i Barcelona estan al capdavant de les ciutats espanyoles més compromeses amb la mobilitat sostenible i, en aquest sentit, la capital biscaina és la ciutat millor valorada en mobilitat amb una puntuació de 6,9 sobre 10.
Més concretament, la segueixen Valncia (6,6) en segon lloc i en tercer lloc Barcelona (6,5). "Les tres ciutats destaquen per una aposta decidida per les maneres sostenibles, amb mesures de gran importncia que estan permetent reduir l'ús del cotxe i millorar la qualitat de vida de la seva ciutadania", valora l'ONG ecologista.
Després es troben Sevilla i Madrid, que obtenen una puntuació intermdia de 5,9 punts. La ciutat andalusa destaca pels seus "bons índexs en els desplaaments a peu i amb bicicleta", mentre que Madrid ha llanat el que consideren "bones mesures", com el Protocol Anticontaminació o 'Madrid Central'. No obstant aix, per a l'entitat, ambdues ciutats requereixen d'altres accions per reduir l'ús del cotxe a la seva rea metropolitana, amb mesures com a plataformes reservades en els accessos des d'altres municipis.
Li segueixen a la classificació Zaragoza (5,5) i Mlaga (5,2) on "s'observen avanos en la bona direcció encara que requereixen mesures més contundents per millorar".
CINC CIUTATS SUSPESES
Ja en suspens, a més de Palma, es troben Múrcia (4,8), Pamplona (4,6) on l'ús del cotxe segueix sent majoritari malgrat els esforos realitzats, segons indica Greenpeace.
I les pitjors posicions són per a Santiago de Compostella (4,4) i Albacete (3,7), dues ciutats que segons Greenpeace, "encara que ofereixen condicions favorables per als viatges de proximitat, manquen de Plans de Mobilitat suficientment precisos". "En aquestes ciutats petites és on s'abusa del cotxe per a trajectes curts, que serien fcilment realitzables caminant o amb bicicleta", afegeix.
"Les ciutats han d'assumir els reptes plantejats en matria de mobilitat sostenible prenent mesures valentes que posin als vianants --i no als cotxes-- al centre de les seves polítiques, tal com descriuen en els seus propis Plans de Mobilitat Urbana", declara el responsable de Mobilitat de Greenpeace, Adrián Fernández.
Per tot aix, Greenpeace demanda que les ciutats siguin pioneres en la mobilitat urbana sostenible i, de cara a les eleccions autonmiques i municipals, exigeix responsabilitat als grups polítics.