ACPV, Escola i Intersindical demanen millorar els PEPLI amb criteri de "continuïtat de l'ensenyament en valencià"

Reunió de representants d'Acció Cultural del País Valenci (ACPV), Escola Valenciana i el sindicat Intersindical
ACPV
Europa Press C. Valenciana
Publicado: viernes, 30 julio 2021 17:25

   VALNCIA, 30 Jul. (EUROPA PRESS) -

   Acció Cultural del País Valenci (ACPV), Escola Valenciana i el sindicat Intersindical reclamen a la Conselleria d'Educació que introdusca millores en els programes d'educació plurilingüe intercultural dels centres, entre elles l'aplicació d'un criteri de "continutat i progressivitat de l'ensenyament en valenci".

   Representants de les tres entitats han mantingut una reunió que ha comptat amb la participació de Natxo Badenes, president d'Escola Valenciana; Jaume Fullana, integrant d'aquest; Anna Oliver, presidenta d'ACPV; Toni Gisbert, secretari d'ACPV, Anna Gascon, vocal de la junta directiva d'ACPV; i Vicent Maurí i Marc Candela, portaveus d'Intersindical Valenciana.

   Les tres entitats han comenat per l'anlisi de les dades arreplegades per Jaume Fullana, que mostren "el ventall de possibilitats de com podria quedar l'ensenyament en valenci en funció de com s'aplique el PEPLI a cada centre". En aquest sentit, comparteixen la seua "preocupació" en considerar que "no es garanteix la continutat en l'aplicació del pla lingüístic de Primria a Secundria en alguns instituts.

   Per a, han acordat fer arribar a la Conselleria d'Educació una proposta sobre la introducció durant el curs prxim d'una srie de mesures de millora de l'aplicació del PEPLI amb l'objectiu de "garantir la consolidació i augment de l'ensenyament en valenci, perqu l'aplicació del programa puga permetre arribar al ventall més alt de possibilitats".

   Concretament, advoquen per un "criteri de continutat i progressivitat de l'ensenyament en valenci, perqu es puga garantir la consolidació del percentatge d'ensenyament en valenci consolidat en Primria".

   També reclamen que es fixen objectius de millora anual, dotar les plantilles de professorat "suficient" i augmentar la de l'assessoria de plurilingüisme; i crear instruments de verificació i avaluació de les dades.

   A més, suggereixen que s'estudien les modificacions necessries en l'aplicació de la Llei de plurilingüisme d'acord amb el nou marc establit per la LOMLOE i "la implementació en els centres del programa d'immersió lingüística, que és el que millor respon les necessitats de l'alumnat no valencianoparlants", sostenen.

   Les tres entitats faran arribar aquesta proposta a la Conselleria d'Educació Cultura i Esport i s'han emplaat a una nova trobada en el mes de setembre per a continuar el treball d'avaluació i seguiment del PEPLI per a "garantir la consolidació i extensió de l'ensenyament en valenci", recalquen en un comunicat.

INSTRUCCIONS SECUNDRIA

   Aquest divendres el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana (DOGV) publica la resolució del secretari autonmic d'Educació i Formació Professional, per la qual s'aproven les instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres que imparteixen Educació Secundria Obligatria i Batxillerat durant el curs 2021-2022.

   Les directrius inclouen els plans lingüístics de centre. Es recorda que el PLC s'elabora per un període de quatre cursos escolars, transcorregut el qual, el centre educatiu ha d'avaluar-ho i promoure, si és el cas, les modificacions oportunes, "per a assegurar i millorar la competncia plurilingüe en totes les llengües curriculars", tal com s'estableix en la Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat, per la qual es regula i promou el plurilingüisme "amb especial atenció a les dos llengües oficials".

   El centre podr modificar el PLC per al curs 2022-2023, amb la introducció de canvis en els elements del projecte: l'anlisi del context, els objectius, la proporció d'hores i la concreció de les rees vehiculades en cada llengua curricular en cada nivell, les mesures de suport, el tractament de l'alumnat nouvingut i vulnerable, la presncia de les llengües no curriculars i el pla de normalització lingüística.

   El procediment per a la modificació --"que ha d'estar justificada i respondre les necessitats detectades en l'aplicació del PEPLI"-- assenyala la resolució, ha de ser el mateix que s'ha seguit per a l'elaboració inicial, per la qual cosa s'haur de presentar la proposta del nou PLC per a ser autoritzada per part de la conselleria competent en matria d'educació abans de l'11 de mar de 2022.

   Els centres de nova creació que inicien l'activitat docent en el curs 2021-2022 han d'elaborar i presentar, abans del 12 de mar de 2022, a la direcció general competent en matria d'ordenació, per a ser autoritzat, un PLC que comprenga tots els nivells educatius. El PLC autoritzat ser aplicable a partir del curs 2022-2023. Durant el curs 2021-2022 aquests centres aplicaran el PLC que determine la Conselleria a partir de l'anlisi del context del centre.

   Per a l'elaboració o modificació del PLC, els centres poden comptar amb les orientacions i el suport dels assessors i assessores tcnics docents en matria d'educació plurilingüe i de la Inspecció d'Educació.

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià