Arcadi España exigix a la Generalitat que dialogue amb el professorat davant de la vaga: "Finançament no és una excusa"

Creu que el govern valencià rebaixa "ingressos públics" amb "regals fiscals a les rendes més altes"

El ministre d'Hisenda, Arcadi España
Ricardo Rubio - Europa Press
Europa Press C. Valenciana
Publicado: viernes, 15 mayo 2026 14:16

   ALACANT, 15 May. (EUROPA PRESS) -

   El ministre d'Hisenda, el valencià Arcadi España, ha exigit a la Generalitat que dialogue amb el professorat i trobe "solucions" davant de la vaga indefinida en l'educació pública no universitària convocada pels sindicats a la Comunitat Valenciana, que es va iniciar dilluns passat. Així, li ha demanat que "no" busque "excuses, perquè el finançament no és una excusa".

   D'esta manera ho ha indicat este divendres en declaracions als mitjans de comunicació a Alacant, on ha presidit l'acte de signatura del conveni de col·laboració entre Loteries i Cruz Roja Espanyola, en ser preguntat per este conflicte educatiu.

   Segons el ministre valencià, "milers de mares i pares de tots els xiquets i xiquetes, els propis xiquets i xiquetes, els professors i tota la comunitat educativa" volen "solucions", després del que ha emfatitzat: "I repetisc, que no cerquen una excusa en el finançament. Mai ha tingut tants recursos la Generalitat Valenciana com té ara".

   "Haurien de fer una reflexió de si ells, en el marge de la seua autonomia, volen fer-se un forat financer com és baixant els impostos a les rendes més altes de més de mil milions d'euros", ha postil·lat.

   En esta línia, ha afegit: "Que assumisquen aquest responsabilitat, perquè no és per culpa del Govern d'Espanya per la qual tenen agreujat el problema de finançament de la Comunitat Valenciana. És per una gestió que ha decidit fer un regal fiscal a les rendes més altes i no prioritzar la despesa social".

   "Jo crec que la situació financera de la Generalitat Valenciana ha sigut complicada perquè ha arrossegat un model de finançament que no la tractava amb justícia, però el Govern socialista del president Pedro Sánchez ha dedicat 300.000 milions d'euros a les comunitats autònomes addicionals al que va dedicar l'altre govern del Partit Popular", ha ressaltat.

"QUE MIREN EN L'ESPILL"

   Després de defensar les inversions de l'Executiu de Pedro Sánchez, ha tornat a indicar: "Si la teua idea de l'educació pública no és reforçar-la, sinó afeblir-la, en primer lloc, i, en segon lloc, si la teua idea dels recursos públics és rebaixar estos ingressos públics amb regals fiscals a les rendes més altes, doncs la situació es complica més".

   "Que ho diguen clarament si el seu model no és el de l'educació pública", ha etzibat el titular d'Hisenda al Consell del president Juanfran Pérez Llorca, per a després abundar que si des d'este executiu autonòmic "decidixen baixar els impostos als grans patrimonis de la Comunitat Valenciana i a empreses multinacionals amb moltíssims beneficis, hauran d'explicar-ho", per la qual cosa els ha reclamat "que no busquen excuses" i "que miren en l'espill", ja que "trobaran moltes respostes a per què existix esta vaga".

   Sobre este conflicte, ha apuntat: "Cal parlar sempre amb tota la comunitat educativa. I ho vam fer durant els anys de Ximo Puig, ho està fent ara Diana Morant quan s'ha reunit també amb els col·lectius dels mestres i els sindicats. Jo crec que el que cal fer és dialogar i pensar que el centre de totes les actuacions sempre són les famílies i els seus fills i filles".

   "Però perquè estes famílies i els xiquets i xiquetes tinguen una bona educació pública, han de cuidar-se també als actors d'esta educació, als mestres que estan treballant i dedicant-se a cuidar i a educar als nostres xiquets i xiquetes", ha agregat.

"TRELLAT"

   Espanya considera que "ningú entén el que han tardat a asseure's a negociar" des de l'administració autonòmica i, al seu juí, el Consell ha intentat "tirar la culpa a tothom". "Jo reclam al govern de la Generalitat un poc de trellat, un poc de trellat, que siguen conscients que són el govern de la Generalitat Valenciana, que tenen responsabilitats".

   "Governar no és només comentar la realitat, no és només comentar la realitat o fer vídeos chulos. Governar és prendre decisions, és, quan hi ha un problema, cercar-les, les solucions, i no cercar culpables", ha resolt.

Contador

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press