Alejandro Martínez Vélez - Europa Press
BRUSSEL·LES, 17 Jul. (EUROPA PRESS) -
La Comissió Europea ha anunciat un expedient d'infracció contra Espanya pels poders discrecionals que diverses normes en la legislació espanyola atorguen al Govern per a poder frenar operacions com l'OPA de BBVA a Sabadell, en considerar que el seu abast permet actuar més enllà de l'interès general.
L'Executiu comunitari dona ara dos mesos al Govern perquè responga a les seues inquietuds, que van des de la consideració que la transposició de dos lleis europees necessita un canvi profund fins als dubtes sobre si la intervenció del Govern en l'operació respon a un vertader motiu d'interès general.
Sobre este tema, fonts comunitàries han assenyalat a diversos mitjans espanyols, entre ells Europa Press, que si hi haguera hagut algun tipus de motiu genuí d'interès públic, esta intervenció no hauria suposat un problema, però adverteixen que en estes qüestions bancàries no calia elevar la decisió de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) al Consell de Ministres, com es va fer el 27 de maig.
L'enviament d'esta carta d'emplaçament és el primer pas d'un expedient sancionador que permetrà el diàleg entre Brussel·les i Madrid per a resoldre les diferències i que, en última instància, permetrà a la Comissió elevar el cas davant del Tribunal de Justícia de la UE (TJUE).
Amb tot, este procés no afectarà en la pràctica a l'operació de BBVA sobre el Sabadell, ja que el que preocupa a l'Executiu comunitari és com la legislació espanyola no està lineada amb el Dret de la UE.
Brussel·les espera ara que Espanya corregisca les fallades detectades en la directiva de requisits de capital i en la llei d'ordenació, supervisió i solvència d'entitats de crèdit, que requerixen un canvi bastant profund, mentre que les que afecten a la llei de defensa de la competència necessiten orientar-se i utilitzar-se degudament.
Segons han explicat fonts comunitàries, les dos primeres disposicions atorguen al ministre d'Economia una capacitat discrecional de veto i un poder per a decidir sobre operacions bancàries que pot soscavar els poders del Banc Central Europeu (BCE), que són exclusius en este àmbit.