VALÈNCIA, 2 Jun. (EUROPA PRESS) -
El president de l'Autoritat Portuària de València (APV), Joan Calabuig, ha assenyalat aquest divendres que, després de l'avançament de les eleccions generals per al 23 de juliol, és una "època complexa" perquè el Consell de Ministres aprove el projecte de l'ampliació nord del Port de València, si bé ha assenyalat que "se segueix estudiant" per part del Govern central.
Així s'ha pronunciat aquest divendres després de participar en el seu primer consell d'administració com a president de l'APV, en el qual s'han resolt diferents recursos de reposició de mercantils, s'han aprovat convenis per a la creació i renovació de dos càtedres universitàries i s'han abordat assumptes de tràmit i operatius.
A preguntes dels mitjans sobre el projecte constructiu de la terminal nord de contenidors, Calabuig ha recordat que la seua aprovació està en mans del Consell de Ministres i ha assenyalat que s'està "treballant amb normalitat",
"La informació que tenim és que se segueix estudiant en eixe àmbit i, òbviament, és una època complexa per a l'aprovació immediata", per la convocatòria d'eleccions generals, però creu que hi ha una consciència que "ha de resoldre's quan les circumstàncies ho permeten". "Sempre aquests moments són complexos per a prendre aquest tipus de decisions", ha comentat.
En eixe sentit, el president de l'APV ha indicat que el Govern central "no està en funcions" encara i té "plena potestat" fins al cap dels comicis, però "una cosa és la capacitat legal que un govern tinguen i una altra la prudència del moment", ha apuntat Calabuig, que considera que "normalment en processos electorals hi ha coses que poden condicionar la gestió dels següents governs, siguen del mateix color o un altre".
En la seua primera roda de premsa del consell d'administració al capdavant de l'APV, Joan Calabuig ha assegurat que "l'activitat en l'Autoritat Portuària de València continua amb plena normalitat" a pesar de les convocatòries electorals i del canvi de direcció en l'òrgan gestor.
Així mateix, ha explicat que els seus "primers moments" en la presidència de l'APV s'han centrat a mantindre reunions amb els alcaldes de Gandia, Sagunt i València, amb algunes de les empreses més destacades de la comunitat portuària com MSC, Cosco, APM, Grimaldi i Ford i amb els sindicats i el Comissionat del Govern per al Corredor Mediterrani.
D'altra banda, Calabuig ha donat compte d'un descens de el 11% en el trànsit de contenidors del Port de València, a causa de la incertesa internacional que està afectant a altres ports europeus.
FONT DE SANT LLUÍS
A més, el consell d'administració ha ratificat la pròrroga del conveni firmat el 2019 per al desenvolupament de la terminal intermodal València-Font de Sant Lluís, subscrit amb el Ministeri, la Generalitat, l'Ajuntament de València, Adif i l'APV. Amb això, s'han introduït algunes concrecions sobre aspectes i fórmules que encara no estaven desenvolupades en l'anterior document.
Referent a això, Joan Calabuig ha ressaltat que el ferrocarril ha de ser un "element fonamental" per a la descarbonització del Port i el compliment dels objectius de l'agenda 2030, i ha destacat que a aquest projecte s'uniran altres en eixa línia com el de Sagunt o l'electrificació del Port de València i la seua estació de panells solars. "El Port de València es troba a l'avantguarda de la lluita per la descarbonització, contra el canvi climàtic i per la transició energètica", ha assegurat.
CÀTEDRES UNIVERSITÀRIES
D'altra banda, s'ha aprovat un conveni de col·laboració empresarial amb la Universitat Politècnica de València per a la creació de la Càtedra Valenciaport d'Innovació Logístic-Portuària, ha informat el director de l'APV, Francesc Sánchez.
De la mateixa manera, s'ha prorrogat el conveni en tre la Universitat de València i l'APV per a renovar la Càtedra Valenciaport d'Economia Portuària. Les dos càtedres tenen un pressupost d'entre 40.000 i 60.000 euros a l'any i els convenis són per un any prorrogalbes a quatre anualitats.
També s'ha obert el procés ordinari de renovació dels Consell de Navegació i Port de València, Sagunt i Gandia; s'ha rebutjat una sol·licitud d'Intersagunto Terminals per a modificar el volum de trànsit mínim anual compromès per al 2022 en el Port de Sagunt i s'ha renovat una autorització que estava a punt de caducar per a maniobres ferroviàries per part de Continental Rail, entre altres qüestions.
El consell d'administració ha atorgat una concessió administrativa a Remolcadors Boluda per a l'ocupació de béns de domini públic portuari. Es tracta, ha precisat Sánchez, d'unes oficines i base que tenia l'empresa en règim d'autorització i que ara passen al règim de concessió, fins a octubre del 2031.
Així mateix, s'ha resolt el recurs de reposició interposat pel Real Club Nàutic de Gandia sobre un expedient de reclamació patrimonial vinculat a la concessió, ha indicat el director de l'APV, abans de recordar que el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana va fallar contra l'atorgament del club i que havia de retrotraerse l'adjudicació a quan Alcara era l'oferta més avantatjosa. Així, ha explicat que s'està treballant en els tràmits per a atorgar la concessió a Alcara, es traurà a informació pública la concessió i després, una vegada resoltes les possibles al·legacions, es portarà la proposta de concessió al consell d'administració.