VALÈNCIA/MADRID, 4 Sep. (EUROPA PRESS) -
La compravenda d'habitatges s'ha incrementat un 11,1 per cent a la Comunitat Valenciana al juliol respecte al mateix mes del 2023. No obstant això, és la segona autonomia amb l'increment més baix, únicament per darrere de Múrcia i la tercera en la qual més van pujar els préstecs per a adquisició d'habitatge, amb un 37,2%, per darrere de Castella i Lleó (46,6%) i Astúries (44,6%).
Així mateix, el preu del metre quadrat de l'habitatge a la Comunitat Valenciana ha augmentat en un 6,6% i la superfície mitjana s'ha mantingut estable, segons les dades del Consell General del Notariat.
A nivell nacional, la compravenda ha augmentat un 20,2% al juliol del 2024, pel que fa al mateix mes del 2023, mentre que la concessió de préstecs hipotecaris per a l'adquisició d'habitatge va pujar un 31,1%.
En concret, l'informe reflectix que el nombre de compravendes va augmentar en un 20,2% interanual a Espanya, fins a aconseguir les 70.101 unitats i el preu mitjà del metre quadrat es va situar en els 1.731 euros per metre quadrat, registrant-se un ascens del 2,8% interanual.
Per tipus d'habitatge, les compravendes de pisos van augmentar un 19,9% interanual, aconseguint les 53.682 unitats, mentre que les unifamiliars es van incrementar un 21,3% interanual, fins a arribar a les 16.418 unitats.
Els preus dels pisos van tenir un descens del 0,1% pel que fa al mateix mes de l'any anterior, fins a aconseguir els 1.897 euros per metre quadrat, mentre que el preu dels habitatges tipus unifamiliar promedi els 1.441 euros per metre quadrat, registrant un augment de l'11,2%.
La compravenda d'habitatge va créixer en totes les comunitats autònomes. Estes on es va registrar una evolució per sobre de la mitjana nacional van ser Astúries (41,6%), País Basc (36,4%), Galícia (30,2%), Extremadura (29,5%), Canàries (25,9%), Navarra (24,4%), Andalusia (22,2%), Catalunya (21,7%), Madrid (21,5%), Cantàbria (21,4%) i Castella-la Manxa (20,2%).
Els ascensos es van situar per baix de la mitjana nacional a Castella i Lleó (17,6%), La Rioja (16,3%), Aragó (11,8%), Balears (11,2%), Comunitat Valenciana (11,1%) i Múrcia (11,0%).
INCREMENT EN EL PREU
D'acord amb l'informe, el preu del metre quadrat va pujar un 2,8% interanual a Espanya. En tretze autonomies es va registrar un encariment en el preu de l'habitatge i en les quatre restants va disminuir.
Per ordre de magnitud es van registrar pujades de dos dígits a Galícia (23,8%), Murcia (21,6%), Balears (14,8%), Castella i Lleó (13,3%), Aragó (13,2%), Cantàbria (12,8%) i Castella-la Manxa (11%).
En canvi, els preus de l'habitatge van registrar reculades a Navarra (-34,9%), La Rioja (-4,3%), Catalunya (-3,1%) i País Basc (-0,1%).
Per la seua banda, l'estudi reflectix que la superfície mitjana de l'habitatge a Espanya es va reduir en un 0,5% interanual. En nou comunitats es van registrar ascensos, en set caigudes, i en una no va haver-hi variació.
Les comunitats autònomes on es van registrar increments en la superfície mitjana de l'habitatge van ser Navarra (25,5%), Cantàbria (4,6%), La Rioja (2,0%), Catalunya (1,8%), Madrid (1,5%), Astúries (1,3%), Extremadura (1,2%), Aragó (1,1%) i Balears (1,0%).
D'altra banda, les autonomies la variació de les quals va ser negativa van ser Galícia (-9,3%), Castella-la Manxa (-4,9%), Murcia (-2,2%), Andalusia (-1,2%), Castella i Lleó (- 0,8%), País Basc (-0,7%) i Canàries (-0,6%).
AUGMENT DELS PRÉSTECS
Per la seua banda, al juliol, els préstecs hipotecaris per a adquisició d'habitatge van créixer un 31,1% interanual a Espanya, fins a les 34.797 operacions. La quantia mitjana dels préstecs va descendir un 2,8% interanual, aconseguint els 152.405 euro en mitjana.
El percentatge de compres d'habitatges finançats mitjançant un préstec hipotecari es va situar en el 49,6%. A més, en estos tipus de compres amb finançament, la quantia del préstec va suposar en mitjana el 71,9% del preu.
Els préstecs hipotecaris per a l'adquisició d'habitatge van créixer en totes les autonomies. Aquelles les taxes de les quals van superar la mèdia nacional van ser Castella i Lleó (46,6%), Astúries (44,6%), Comunitat Valenciana (37,2%), La Rioja (37,2%), Cantàbria (36,6%), Aragó (36,6%), País Basc (36,2%), Galícia (32,7%) i Extremadura (32,0%).
El nombre de nous préstecs va augmentar en menor mesura que la mitjana en les huit autonomies restants, destacant Canàries (31%), Andalusia (30,4%), Madrid (30,2%), Catalunya (27,9%), Murcia (24%), Balears (23,8%), Navarra (15,1%) i Castella-la Manxa (12,5%).