MADRID 29 Oct. (EUROPA PRESS) -
La crisi econòmica que passa el país ha elevat el nombre d'aturats de llarga durada en 824.100 persones, fins a 1,2 milions, fet que suposa un increment del 210% i convertix Espanya en el líder europeu d'atur estructural, segons l'alerta mensual elaborada per l'Associació de Grans Empreses de Treball Temporal (AGETT) i Ceprede.
Això vol dir que el 68% de l'atur de llarga durada s'ha generat durant la crisi i que set de cada deu desocupats que porten molt temps sense faena ho són des que va començar la crisi econòmica (tercer trimestre del 2007).
A més, el nombre total d'aturats de llarga durada sobre el total de desocupats (4,1 milions) se situa al 29,52% respecte del 20,6% que va registrar fa un any, quan la taxa va tornar a emprendre la ruta alcista després d'haver baixat en els anys anteriors.
Així, ha tornat a nivells de 2001, ja que tres de cada deu desocupats porten més d'un any buscant feina, mentre que fa un any només dos de cada deu aturats es trobaven en esta situació.
El nombre total d'aturats de llarga durada s'ha situat en el tercer trimestre en 1.217.300 persones, segons les dades de l'enquesta de població activa (EPA), el que suposa un augment de l'11,7% respecte al trimestre precedent.
L'últim any, el nombre d'aturats en esta situació ha augmentat en 681.400 persones (+127,2%), i han encadenat així la seua setena pujada consecutiva des que en el primer trimestre del 2008 abandonara la tendència a reduir-se.
D'esta manera, la taxa d'atur de llarga durada va arribar al 5,29% en el tercer trimestre de l'any, més del doble de la registrada en el trimestre passat (2,34%), el que, segons AGETT i Ceprede, mostra una de les "facetes més dures" del deteriorament de la situació laboral a Espanya.
Al seu parer, destaquen les creixents dificultats per a trobar faena ja no només a curt termini sinó també a mig i llarg termini, ja que el "fort increment" del tercer trimestre del 2009 és el més elevat des del quart trimestre de 1993.