Educació prohibeix l'ús dels mòbils en els centres docents no universitaris

Archivo - Jóvenes con teléfonos móviles (archivo)
David Zorrakino - Europa Press - Archivo
Actualizado: jueves, 2 mayo 2024 15:33

  Des del 2019 es dupliquen les notificacions per ús inapropiat del mòbil i els casos de ciberassetjament han augmentat quasi el 50%

   VALÈNCIA, 2 May. (EUROPA PRESS) -

   La Conselleria d'Educació prohibeix des de dilluns que ve l'ús de dispositius mòbils en tots els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics durant tota la jornada escolar amb dues excepcions: per a activitats didàctiques, i sempre baix supervisió del docent, o per raons de salut o altres motius autoritzats pel centre.

   Així, figura en una resolució d'Educació que es publicarà demà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana (DOGV) i que ha anunciat aquest dijous el conseller, Jose Antonio Rovira, en roda de premsa coincidint amb el Dia Mundial de l'assetjament escolar. Per la seua banda, els centres educatius privats d'ensenyaments no universitaris podran acollir-se al regulat en aquesta resolució.

   Sobre aquest tema, ha explicat que amb aquesta mesura, que entrarà en vigor el dilluns i estarà vigent tot el curs escolar, es pretén començar a fer front al problema de l'assetjament i ciberassetjament mentre es publica el nou decret de convivència, que ja està en fase d'exposició pública, així com que l'alumne "deixe d'estar pendent del mòbil" mentre estiga en el col·legi i instituts.

   Per això, la prohibició de l'ús de mòbils en els centres estarà vigent durant tota la jornada, ja siga durant les classes lectives, l'esbarjo o les activitats complmentarias i extraescolars per a evitar "l'ús indiscriminat del mòbil sense supervisió" ja que "pot generar dificultats tant en l'aprenentatge com en la convivència".

   En cas d'incompliment, serà cada centre qui establisca, dins de les seues normes d'organització i funcionament, el procediment de retirada, custòdia temporal i devolució dels dispositius. La resolució subratlla que abans de la seua retirada, el personal docent "ha d'assegurar-se que l'alumne ho apague com a garantia de confidencialitat" i aclareix que mantenir operatives dites dispositius s'entendrà com a ús. "En arribar al centre el mòbil s'apaga i només en eixir es pot encendre", ha apuntat el conseller.

   D'aquesta manera, es vol reforçar l'autoritat del professorat en les aules. A més, s'impulsaran mesures de sensibilització, formació i avaluació dirigides a tota la comunitat educativa sobre l'ús responsable i segur de dispositius mòbils i els regs d'Internet i xarxes socials.

   D'altra banda, en la roda de premsa, en la qual també han participat la directora general d'Innovació i Inclusió Educativa, Xaro Escrig, i coordinador de l'oficina de salut mental de la Comunitat Valenciana, Bartolomé Pérez Gálvez, també s'han presentat els principals resultats relacionats amb l'avaluació de context del sistema educatiu, en la qual han participat 1.765 centres públics, concertats i privats de la Comunitat Valenciana i s'han obtingut prop de 170.000 respostes.

   Així, segons les dades arreplegades en el registre Ítaca Previ, hi ha una major proporció de casos de ciberacoso detectat pels equips directius dels centres. A més, des del 2019 s'han duplicat les notificacions per ús inapropiat del mòbil (145 a 270) i els casos de ciberacoso han augmentat en quasi el 50%.

   La directora general ha explicat que segons un estudi sobre la convivència escolar en centres d'Educació Primària, dirigit per Juan Carlos Torrego Seijo (U. d'Alcalà, MEC i Observatori Estatal de la Convivència Escolar), el 9,5 % de l'alumnat declara sentir-se assetjat o ciberassetjat.

   Per la seua banda, les dades de l'Estudi d'assetjament escolar realitzat per la Universitat Complutense de Madrid en col·laboració amb les conselleries de 15 comunitats autònomes, entre les quals es troba la Comunitat Valenciana, amb la Fundació Cola-Cao, el 10,3% de l'alumnat entre 5º de Primària i 4º ESO reconeix haver patit alguna situació de ciberassetjament 2 o 3 vegades al mes o amb més freqüència i un 55,1% de les víctimes no ho conta "en pensar que no va a servir de res".

RISCOS DE L'ÚS INDISCRIMINAT DE LA TECNOLOGIA

   Escrig ha advertit que "l'ús indiscriminat de la tecnologia, sense supervisió d'un adult, pot desenvolupar certs comportaments repetitius i disruptius en l'àmbit educatiu i social, provocant dificultats en el procés d'aprenentatge i en la gestió de la convivència en els centres educatius".

   Per això, ha recalcat la "importància" de "fer una labor pedagògica continuada i insistent" per a ensenyar a l'alumnat que els docents, els equips directius i tota la comunitat educativa estan per a "escoltar, aconsellar, atendre i protegir". "Els alumnes han de percebre que se senten acompanyats i sempre van a obtenir resposta quan denuncien una situació d'assetjament", ha afegit.

   En aquest sentit, Educació ha remès aquest dijous als centres educatius una carta i una infografia amb materials per a facilitar-los la resposta que han de donar quan es troben davant de casos d'assetjament escolar.

   L'avaluació de context és una prova que es realitza per a conèixer el context acadèmic, social, familiar i cultural de l'alumnat de la Comunitat Valenciana. L'enquesta es va realitzar entre final del 2023 i principis del 2024 entre alumnat de 3º i 6º de Primària, 4º ESO, 2º Batxillerat i 2º de FP Bàsica com a novetat en aquest curs.

   Un dels apartats més destacables d'aquesta avaluació és el que arreplega els resultats de l'ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) i l'ús de dispositius mòbils. Així, entre les conclusions de l'informe crida l'atenció l'ús de més de tres hores al dia dels mòbils per part de l'alumnat en ús lúdic. En 3º de Primària el 8% afirma passar més de tres hores al dia usant dispositius, en 6º de primària un 18%, en 4º d'ESO un 23%, en 2º de FP Bàsica un 35% i en 2º de Batxillerat un 18%. A més d'aquest tres hores, els alumnes que fan un ús moderat --entre una i tres hores al dia--, excepte en 3º de primària tots superen les dues hores al dia.

UNITATS DE DETECCIÓ PRECOÇ

   Per la seua banda, el coordinador de l'oficina de salut mental de la Comunitat Valenciana, Bartolomé Pérez Gálvez, ha assenyalat que les anàlisis de context són fonamentals per a "poder avaluar, analitzar i posar mesures en pràctica" i considera "alarmants i preocupants" les dades de l'estudi.

   Pérez Gálvez ha recalcat que quan es va crear el pla autonòmic van decidir bolcar-se "absolutament" en l'educació perquè és "la primera baula per a prevenir i promoure un estil de vida saludable".

   Així, ha recordat que hi ha una sèrie d'accions immediates com és el pla de promoció de benestar emocional i prevenció de les addiccions.

   Per això, es van a crear les unitats de detecció precoç per a "orientar al professorat i evitar l'excés de burocràcia que a voltes hi ha per a donar resposta immediata davant de problemes en les aules". A més, entre els mesos de juny i juliol començarà la formació de professorat en l'ús de noves tecnologies i en la conseqüència final del bullying, que "en nombroses ocasions és el suïcidi". "El professorat necessita aquest formació i suport per a donar resposta a aquests temes", ha recalcat.

Contador

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià