Europa Press/Contacto/Vincent Isore
MADRID, 12 Nov. (EUROPA PRESS) -
França commemora este dijous el deu aniversari dels atemptats perpetrats el 13 de novembre del 2015 a la capital, París, una sèrie d'atacs coordinats per part d'integrants del grup jihadista Estat Islàmic en diversos punts de la ciutat que van deixar almenys 130 morts i més de 400 ferits, els pitjors perpetrats en el territori del país europeu en la seua història.
Els atemptats, que van arrancar amb tres suïcides immolant-se als voltants del Stade de France a Saint-Denis després de no poder accedir a les instal·lacions durant un partit internacional, van continuar amb atacs contra cafeteries i restaurants i amb un assalt contra el teatre Bataclán, on el grup nord-americà Eagles of Death Metall estava donant un concert, que es va convertir en el lloc amb més víctimes.
La matança en la sala Bataclán, que es va saldar amb 90 morts i centenars de ferits, va incloure una presa d'ostatges durant el concert, en el qual estaven presents prop d'1.500 persones, fins que les forces especials van aconseguir irrompre en el teatre i matar als terroristes, un dels quals es va immolar durant el tiroteig.
Els atacs van ser perpetrats per tres grups diferents de terroristes, set dels quals van morir durant els atemptats, mentre que altres tres van morir dies després en una batuda policial en Saint-Denis, entre ells Abdelhamid Abaadoud, considerat el 'cervell'. L'únic supervivent, Salah Abdeslam, nascut a Brussel·les, va ser detingut el 2016 a Bèlgica i condemnat el 2022 a cadena perpètua pel seu paper en els atemptats.
L'autoria dels atemptats va ser reivindicada per Estat Islàmic assegurant que eren una venjança pels bombardejos francesos contra objectius del grup jihadista a l'Iraq i Síria, on el seu llavors líder, Abú Bakr al Baghdadi, havia declarat un 'califat' després d'una ofensiva llampec des del nord del territori iraquià.
Els atacs, els més mortífers en un país de la Unió Europea (UE) des dels atemptats de 2004 a Madrid, van arribar mesos després que França decretara l'estat d'alerta després dels atacs perpetrats al gener del 2015 en la seu de la revista satírica 'Charlie Hebdo' i en un supermercat jueu a París, que es van saldar amb la mort de 17 persones.
Les autoritats franceses van respondre als atacs amb un estat d'emergència durant tres mesos per a reforçar les labors de les forces de seguretat en la lluita contra el terrorisme, mentre que l'endemà passat París va llançar els seus majors bombardejos com a part de l'operació 'Chamal' contra Estat Islàmic a Orient Pròxim.