El Govern aprova el currículum d'Infantil, que regula per primera vegada l'educació de 0 a 3 anys

La ministra Portaveu, Isabel Rodríguez, en la roda de premsa posterior després de la reunió del Consell de Ministres del 25 de gener de 2022
EUROPA PRESS/A.Ortega.POOL - Europa Press
Europa Press C. Valenciana
Publicado: martes, 1 febrero 2022 15:39

   MADRID, 1 Feb. (EUROPA PRESS) -

   El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts, a proposta de la ministra d'Educació i FP, Pilar Alegria, el reial decret pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'Educació Infantil, que s'implantar en el prxim curs 2022-2023.

   El text, al qual ha tingut accés Europa Press, regula per primera vegada els ensenyaments mínims del primer cicle d'Infantil (0-3 anys). "Com a novetat, per primera vegada s'aborda l'educació de 0 a 3 anys amb carcter educatiu i no només assistencial o de cures", ha assenyalat la portaveu del Govern, Isabel Rodríguez, durant la roda de premsa posterior al Consell. D'aquesta manera, "s'aborda aquesta etapa com una etapa vital en el desenvolupament formatiu i acadmic dels xiquets", ha assenyalat.

   El text posa de manifest, com succeeix actualment, que tota l'Educació Infantil té carcter voluntari i s'ordena en dos cicles: el primer, que comprn fins als 3 anys, i el segon, de 3 a 6 anys.

   Aquest segon cicle, a més, ser gratut, ja que a s'emmarca en el pla que haur d'establir el Govern, en collaboració amb les Administracions educatives, i en el marc de la nova Llei educativa (LOMLOE), que el seu objectiu és "la progressiva implantació del primer cicle mitjanant una oferta pública suficient i a l'extensió de la seua gratutat", prioritzant a més l'accés de l'alumnat en situació de risc de pobresa i exclusió social i la situació de baixa taxa d'escolarització.

   Igualment, aquest reial decret est immers en la "voluntat" del Govern, segons Rodríguez, d'avanar en la democratització i la igualtat en l'accés a l'educació dels xiquets de 0 a 3 anys. Segons ha recordat la portaveu, el Govern ja est avanant perqu la gratutat en el cicle 0-3 anys siga una realitat en els dos prxims anys, amb una inversió de més de 170 milions d'euros per a la creació de 65.000 places públiques noves.

   No obstant a, preguntada sobre si el Govern pretén que hi haja un 100% de gratutat en Infantil en 2024, Rodríguez ha contestat: "Ja ens agradaria resoldre-ho en dos anys". La portaveu ha recordat que, malgrat l'"impuls molt important" per part del Govern, són les comunitats les que tenen les competncies en matria educativa.

   El reial decret estableix els objectius, les competncies clau i les competncies específiques que hauran d'adquirir els xiquets durant aquesta etapa. També arreplega els criteris d'avaluació, els sabers bsics (coneixements, destreses i actituds que constitueixen els continguts propis d'un rea i l'aprenentatge de la qual és necessari per a l'adquisició de les competncies específiques) i les situacions d'aprenentatge (activitats que impliquen el desplegament per part de l'alumnat d'actuacions associades a competncies clau i competncies específiques, i que contribueixen a l'adquisició i desenvolupament de les mateixes).

OBJECTIUS: "CONÉIXER EL SEU PROPI COS I EL DELS ALTRES"

   Entre els objectius, els xiquets fins als 6 anys hauran de "conéixer el seu propi cos i el dels altres", "desenvolupar les seues capacitats emocionals i afectives", "exercitar-se en l'ús de l'empatia i la resolució pacífica de conflictes, evitant qualsevol tipus de violncia", "desenvolupar habilitats comunicatives en diferents llenguatges i formes d'expressió" o "promoure, aplicar i desenvolupar les normes socials que fomenten la igualtat entre homes i dones".

   Segons estableix el text, la finalitat de l'Educació Infantil és "contribuir al desenvolupament integral i harmnic de l'alumnat en totes les seues dimensions: física, emocional, sexual, afectiva, social, cognitiva i artística, potenciant l'autonomia personal i la creació progressiva d'una imatge positiva i equilibrada de si mateixos, així com a l'educació en valors cívics per a la convivncia".

   Els continguts d'Infantil s'organitzen en les rees denominades 'Creixement en harmonia'; 'Descobriment i exploració de l'entorn'; i 'Comunicació i representació de la realitat'. En cada rea, es proposen unes competncies específiques comunes per als dos cicles de l'etapa.

   Quant a l'avaluació, el text incideix que ser global, contínua i formativa, i l'observació directa i sistemtica constituir la tcnica principal del procés d'avaluació.

CONSTRUCCIÓ SEXUAL I DE GNERE

   En l'rea de 'Creixement en harmonia', s'indica que en aquesta edat "es produx el descobriment de la sexualitat i s'inicia la construcció sexual i de gnere, sense distinció entre les dos".

   "Tota interacció amb el personal educador orienta i modela en gran manera al xiquet i la xiqueta, ja que estén a imitar i reproduir les estratgies relacionals de les persones adultes que els envolten; per a és imprescindible identificar i eradicar, si escau, els possibles mecanismes de discriminació oculta que puguen persistir en l'entorn escolar", afig.

   D'altra banda, també en Educació Infantil els xiquets podran cursar ensenyaments de religió, que s'inclouran en el segon cicle, i que tindr carcter voluntari, com estableix actualment la Llei.

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià