Ricardo Rubio - Europa Press - Archivo
MADRID, 16 Jul. (EUROPA PRESS) -
El Ministeri d'Hisenda està valorant no convocar durant el mes de juliol el Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF), com sol ser habitual per a informar a les comunitats autònomes dels objectius d'estabilitat pressupostària, i sospesa ajornar-ho per a després de l'estiu en ple debat pel finançament singular de Catalunya.
Segons han informat fonts governamentals, de moment no hi ha previsió de convocar l'habitual reunió de juliol entre el Govern central i les comunitats autònomes per a abordar els objectius d'estabilitat, que servixen com a avantsala per a començar a elaborar els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) del pròxim any.
I és que el Govern central i la Generalitat van pactar esta setmana asseure les bases per a un finançament singular catalana basada en els ingressos, encara que des de Moncloa insisteixen que pot ser extrapolable a totes les comunitats i s'emmarca dins de la futura reforma del sistema de finançament.
En qualsevol cas, Hisenda sol convocar en el mes de juliol un Consell de Política Fiscal per a informar sobre els objectius d'estabilitat, encara que en els últims anys també ha servit perquè les comunitats insistisquen a exigir la reforma del model de finançament autonòmic.
HISENDA COMPTA AMB MAJORIA
En tot este escenari, el Govern necessitaria el vot d'una sola comunitat autònoma --que bastaria amb Catalunya-- per a validar en el Consell de Política Fiscal i Financera l'acord aconseguit entre ambdues administracions en matèria de finançament singular.
Això sí, l'aval del Consell de Política Fiscal no significa que este finançament singular de Catalunya tire endavant, ja que este acord s'ha de ratificar en les Corts Generals i, de moment, alguns socis d'investidura com Junts ja han expressat el seu rebuig.
No obstant això, en el Consell de Política Fiscal i Financera l'habitual és que el Govern acabe guanyant les votacions, ja que el Ministeri d'Hisenda disposa de la meitat dels vots, meintras que els representants de les comunitats i les ciutats autònomes disposen cadascun d'ells d'un vot.
I és que les comunitats autònomes del PP, juntament amb les socialistes de Castella-la Manxa i Astúries, han expressat ja el seu rebuig frontal a este acord, encara que no podran impedir que tire endavant en el Consell de Política Fiscal.
VA HAVER-HI UN PLANTE DEL PP EN L'ÚLTIM
En l'últim Consell de Política Fiscal i Financera, les comunitats autònomes del PP van protagonitzar un plante al Govern, ja que es van alçar de la taula quan la ministra Montero va començar a abordar la condonació del deute.
En concret, el Govern va prometre celebrar a l'inici de l'any una reunió del Consell de Política Fiscal per a informar a les comunitats sobre la condonació del deute, que havia pactat prèviament amb ERC, encara que posteriorment es donarien cites bilaterals.
No obstant això, les comunitats del PP van decidir plantar a Hisenda i es van alçar de la taula, encara que l'acord per a la condonació del deute va tirar endavant gràcies al suport de les comunitats del PSOE, encara que esta mesura també ha de comptar amb l'aval del Congrés.