VALÈNCIA, 17 Jul. (EUROPA PRESS) -
L'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIReF) preveu que la Comunitat Valenciana abast el 2024 un dèficit de l'1,9 per cent del PIB i seguix apreciant risc d'incompliment de la regla de despesa per al 2024.
D'esta manera, en el seu 'Informe sobre l'execució pressupostària, deute públic i regla de despesa', l'AIReF manté les previsions de saldo per al 2024 del passat informe d'11 d'abril sobre els pressupostos inicials de Comunitat Valenciana, si bé revisa el seu escenari elevant els recursos i, en major mesura, les ocupacions no associades a fons Next Generation EU (NGEU).
L'AIReF estima que el compliment de la regla de despesa portaria a la Comunitat Valenciana a un dèficit de l'1,2% del PIB. La despesa computable en Comunitat Valenciana va créixer un 8% el 2023.
Considerant este punt de partida i la previsió actual d'ocupacions per al 2024, l'AIReF estima que el 2024 la despesa computable a l'efecte de la regla de despesa augmentarà un 7,5%, superant el límit individual del 2,6% vigent per a enguany i comprometent el compliment de la recomanació específica per país emesa per al 2024 pel Consell Europeu.
Baix les previsions d'ingressos de l'AIReF, el creixement de les ocupacions compatible amb la taxa de referència del 2,6% permetria aconseguir en la comunitat un dèficit de l'1,2% del PIB, assenyala en el seu informe.
Per la seua banda, la Generalitat manté les previsions contingudes en els seus plans pressupostaris a mitjà termini, que arrepleguen per al 2024 una estimació de dèficit del 0,1% del PIB i una variació de la despesa computable a l'efecte de la regla de despesa del 5,9% sobre el nivell publicat del 2023.
VIGILAR LA DESPESA I ACTIVAR MESURES PREVENTIVES
L'AIReF explica que en el seu anterior informe va demanar a la Comunitat Valenciana que vigilara l'execució del seu pressupost i corregira el creixement de la despesa computable. Des de llavors, destaca que la Generalitat ha creat la Comissió Interdepartamental per a la millora de l'eficiència de la despesa pública i ha presentat el Pla Simplifica que permetrà eliminar partides de despesa supèrflua.
No obstant això, "l'AIReF seguix apreciant risc d'incompliment de la regla amb les dades observades fins al mes d'abril i la informació disponible a la data". Considera que la despesa computable a la Comunitat Valenciana creixerà un 7% el 2024, "molt afectat per l'impacte recaptatori benvolgut el 2024 de les mesures de rebaixa fiscal adoptades", que xifra en més de 500 milions d'euros.
"Este risc afecta al compliment de la recomanació específica per país sobre el creixement de la despesa primària neta de mesures d'ingressos i implica una deterioració de la situació fiscal a mitjà termini de la comunitat autònoma", explica.
En conseqüència, l'AIReF manté el seguiment de la recomanació i del compromís formulat per la comunitat. Addicionalment, l'AIReF recomana al Ministeri d'Hisenda que active les mesures preventives recollides en l'article 19 de la LOEPSF en relació amb la Comunitat Valenciana.
NIVELL DEL RECURSOS DEL 15,2% DEL PIB
Així mateix, l'AIReF estima que el nivell de recursos el 2024 aconseguirà a la Comunitat Valenciana el 15,2% del PIB sense considerar els ingressos del Pla de Recuperació Transformació i Resiliència (PRTR).
L'AIReF estima que els recursos sense PRTR que percebrà la comunitat al tancament augmentaran un 7% sobre el nivell del 2023, "gràcies fonamentalment a l'augment del 13% dels recursos del sistema de finançament".
Les últimes rebaixes aprovades a la fi del 2023 sobre l'IRPF, valorades en 180 milions d'euros, afectaran als ingressos de la comunitat a partir del 2025, segons l'AIReF.
Respecte a l'informe anterior sobre els pressupostos inicials de la comunitat, l'AIReF ha augmentat la despesa prevista al tancament del 2024 sobre la base de l'execució registrada a la data. Sota les noves estimacions, les ocupacions autonòmiques en el seu conjunt augmentaran un 4% sobre el nivell aconseguit el 2023. La major part del creixement es concentra en sanitat i educació.
D'altra banda, l'AIReF preveu una execució del PRTR el 2024 a la Comunitat Valenciana entorn del 0,3% del PIB, dues desenes menys del previst actualment per la Generalitat.
DEUTE PÚBLIC
L'AIReF estima que la ràtio deute/PIB de la Comunitat Valenciana se situarà al tancament de l'exercici en un 42,1%. Partint d'un 42,2% el 2023, la ràtio millorarà lleument per l'efecte del creixement previst del PIB, compensat en bona part pel saldo previst per al 2024 i pel finançament de dèficits d'exercicis anteriors.
L'AIReF millora lleugerament la seua previsió respecte a la de l'informe de pressupostos inicials a causa d'una millor previsió de PIB regional. Per la seua banda, la Generalitat estima aconseguir el 2024 un nivell de deute lleugerament inferior al previst per l'AIReF.
A més, l'autoritat fiscal explica en el seu informe que els mecanismes extraordinaris de finançament representen un 88,3% del deute viu de la comunitat, amb un increment de quasi dos punts respecte al tancament 2023.