VALNCIA, 2 May. (EUROPA PRESS) -
Experts, colleccionistes i amants de l'art es donaran cita als cinemes Lys de Valncia --el dissabte 4 de maig a les hit i mitja de la vesprada-- per a assistir a l'estrena del documental 'Equip Crnica. Art de trinxera'.
El títol, protagonitzat per l'artista Manolo Valdés, és un dels cinc projectes seleccionats en la secció oficial Panorama del festival DocsValencia.
Es tracta "del primer llargmetratge documental aprofundeix en l'obra i llegat d'Equip Crnica, un dels mxims exponents del pop art a Espanya".
El guió d'aquest treball viatja de Valncia a Nova York, on l'artista Manolo Valdés té el seu estudi des de fa dcades. Valdés, qui té actualment 82 anys, recorda en el documental els seus inicis, les seues inquietuds artístiques, les seues preocupacions polítiques i socials; des d'ancdotes amb el seu company Rafael Solbes a moments més durs com la persecució que van patir per la dictadura franquista: "Vaig estar vuit anys sense passaport. El partit comunista ens va enviar a cadascun un passaport fals i passvem cada dia amb por al fet que ens descobriren".
ARXIU "DE GRAN VALOR"
El documental recupera entrevistes d'arxiu de gran valor testimonial en les quals Rafael Solbes, l'altre membre essencial del grup que va morir el 1981, reflexiona sobre l'art o la posició del grup com a artistes compromesos. Arxiu i entrevistes que s'entrellacen en el muntatge final amb grafisme colorit i dinmic, amb una esttica pop, que dissecciona quadres de Crnica i els converteix en obres d'art urb com un dileg entre el passat i el present. Durant l'enregistrament del film es va realitzar el popular mural d'Escif del passatge doctor Serra de Valncia contra la moda 'low cost' enfront de Primark
Junt amb Valdés i el record de Solbes, altres artistes, com Escif o Antonio de Felip, expliquen la influncia d'Equip Crnica en l'art modern; Experts com el recentment mort Valeriano Morrió, la responsable de colleccions del museu Regna Sofia, Rosario Peiró o el cineasta Fernando Trueba, entre altres, recorden la importncia de Crnica i la seua projecció internacional.
"La primera vegada que vaig parlar amb Billy Wilder, en ser jo espanyol, una de les primeres coses que em va preguntar va ser si coneixia a Equip Crnica, si m'agradava. I em va explicar que ell tenia set o vuit obres d'ells", en paraules de Trueba.
'Equip Crnica. Art de trinxera' és l'pera primera de Rafa Sesa i Felip Villaplana que s'estrenen conjuntament en la direcció. Estrela Audiovisual, Zootropo Studio i Dacsa Produccions són les tres productores que han fet possible aquest treball en coproducció amb RTVE, amb la collaboració d' Punt Média i l'Institut Valenci de Cultura, IVC, i la participació de CREA GSR i el finanament de l'Institut de la Cinematografia i les Arts Audiovisuals, ICAA.
A més de la premier, el divendres 10 de maig hi haur una segona passada també organitzat per DocsValencia. Per a l'estrena oficial en sales de cinema, caldr esperar fins al prxim mes d'octubre.