A. Pérez Meca - Europa Press - Archivo
VALÈNCIA, 19 Jun. (EUROPA PRESS) -
Miquel Roca, un dels pares de la Constitució, ha rebutjat pronunciar-se sobre la imputació de l'expresident José Luis Rodríguez Zapatero en el cas Plus ultra i s'ha limitat a reivindicar la presumpció d'innocència com "una gran victòria de l'Estat de dret".
A més, l'expolític català i exdiputat en el Congrés ha cridat a recuperar el consens en la política espanyola enfront del clima de polarització actual, per al que veu necessari "traure els problemes del camp de la tensió per a posar-los en el camp de les solucions".
Així ho ha manifestat, en declaracions a Europa Press, abans de ser investit doctor honoris causa per la Universitat Politècnica de València (UPV).
Sobre si veu possible recuperar la concòrdia que va inspirar la Carta Magna el 1978, Miquel Roca ha defensat que "sempre es pot recuperar el consens, és qüestió de voluntat".
"El consens no és una fórmula matemàtica, ni una cosa tan complicada, és qüestió d'acceptar que cal buscar solucions que troben amplis respatlers i que hi ha molts problemes que els podem rebaixar de la tensió, traure'ls del camp de la tensió per a posar-los en el camp de les solucions", ha argumentat.
A partir d'ací, ha instat a "buscar els escenaris en els quals els acords són possibles", perquè considera que això "ja marcaria un to, un estil" per part dels partits polítics.
Respecte a com veu que PSOE i PP siguen incapaços d'arribar a acords, en un context en el qual ja no hi ha majories absolutes, Roca ha afirmat que "haurien d'intentar asseure's" a dialogar i explorar pactes perquè "si se senten i estan dos dies, poden arribar a un acord".
"És molt difícil resistir una reunió de dos dies sense posar-se d'acord en alguna cosa. L'acord és bàsic, en una família, entre amics, en tot", ha assenyalat, i ha fet notar que "no pot ser que l'acord siga necessari para tot menys per a la política".
AVANÇAMENT ELECTORAL: "EL GOVERN TÉ LES SEUES RESPONSABILITATS"
Quant a si creu que el president Pedro Sánchez hauria d'avançar eleccions si no aconseguix traure avant els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE), al que va obrir la porta este passat dijous per primera vegada el cap de l'Executiu, Roca ha comentat: "Cadascun té la seua responsabilitats, el Govern té les seues responsabilitats, sabrà el que ha de fer, no em correspon a mi proposar o suggerir".
"El que ens correspon a tots els ciutadans és a dir: intentem aconseguir acords perquè hi ha coses que afecten a tots i estan pendents i no les resolen", ha asseverat. Entre estes problemes comuns dels espanyols ha apuntat a l'habitatge, "el futur de les pensions", la sanitat o el model educatiu. "Hi ha temes on es poden asseure i s'haurien d'aconseguir acords", ha insistit.
Preguntat per la imputació de Zapatero, no ha volgut fer una valoració i ha defensat, en general, que "la justícia té les seues funcions i la presumpció d'innocència està ací per a atorgar-la a tots, a qualsevol ciutadà, perquè va ser una gran victòria de l'Estat de dret": "Primer es va guanyar la presumpció d'innocència contra els poders feudals que gaudien de la força del principi acusatori. La presumpció d'innocència va ser una gran victòria per la qual van donar la seua vida molta gent".
En ser qüestionat per com valora que l'actualitat estiga esguitada de casos judicials, i per com veu que es donen a conèixer les novetats a través de la premsa, ha considerat que han de "reflexionar els mitjans de comunicació" perquè, ha recalcat, "no poden substituir a la justícia".