Europa Press/Contacto/Skanda Gautam
MADRID, 8 Sep. (EUROPA PRESS) -
Les forces de seguretat de Nepal han informat este dilluns que quasi 20 persones han mort en el marc de les protestes que estan tenint lloc a Kàtmandu, la capital del país, arran de la prohibició de l'accés a les principals xarxes socials per incomplir la legislació nepalesa.
Les protestes, registrades en nombroses parts de la capital, es concentren especialment en el barri de New Baneshwor, on milers de joves s'han anat sumant al llarg del dia a pesar que les autoritats van decretar un toc de queda a partir de les 15.30 (hora local).
De moment, la Policia ha confirmat la presència de més de 300 ferits, que han hagut de ser traslladats a diversos hospitals de la zona. Així mateix, ha indicat que desenes es troben en estat crític, segons informacions del diari 'The Kathmandu Post'.
Les forces de seguretat han recorregut al ús de canons d'aigua, gasos lacrimògens i munició letal, si bé les protestes s'han anat estenent a les principals ciutats del país, com Pojara, Biratnagar, Janakpur, Hetauda i Nepalgunj.
Els manifestants, que també protesten contra la corrupció i el que consideren el fracàs de la classe política, s'han concentrat principalment en zones urbanes. Les autoritats han restringit les aglomeracions i han reduït el moviment en algunes àrees per a evitar enfrontaments. Les forces de seguretat han sigut desplegades en les principals interseccions de Kàtmandu.
ÚS DESPROPORCIONAT DE LA FORÇA
La portaveu de l'Oficina de Drets Humans de l'ONU, Ravina Shamdasani, ha alertat que existixen indicis que apunten a un "ús innecessari i desproporcionat de la força" per part de les forces de seguretat i ha instat a obrir "investigacions transparents" sobre les defuncions.
"Estem impactats per estos assassinats i pel nombre de ferits registrat durant les protestes a Nepal. (...) Hem obtingut acusacions molt preocupants sobre l'ús de la força en unes protestes que han sigut organitzades per grups de joves que lluiten contra la corrupció i contra la prohibició de les xarxes socials", ha asseverat.
En este sentit, ha instat a les autoritats a "respectar i garantir el dret a la protesta pacífica i a la llibertat d'expressió". "Les forces de seguretat han de complir amb els princinpios més bàsics sobre l'ús d'armes per part de la Policia", ha apuntat.
"Nepal compta amb una democràcia viva i un espai cívic actiu. El diàleg és la millor manera d'abordar les preocupacions de la població més jove- Instem a reconsiderar les mesures per a regular l'accés a les xarxes socials i garantir el compliment de les obligacions que té el país amb els Drets Humans", arreplega el text.
El dijous, les autoritats del país asiàtic van anunciar la prohibició de l'accés a les principals xarxes socials i plataformes de missatgeria mòbil, com a Whatsapp, Facebook, X, Instagram i Youtube, entre altres, per no registrar-se en el Ministeri de Comunicació i Informació Tecnològica.
Esta prohibició va entrar en vigor després que estes companyies evitaren registrar-se abans de la data límit establida pel Govern nepalés i que va expirar el dimecres passat, per la qual cosa romandran bloquejades fins que complisquen la normativa.
Alguns membres de l'oposició van criticar la mesura i van assegurar llavors que esta podria suscitar "desordre públic" en els carrers. Així, van demanar al Govern identificar primer els problemes existents" en relació amb l'ús d'estes xarxes.