Red Eléctrica descarta ciberatac i al·ludix a dos desconnexions separades com a possibles causes

El director de Servicis per a l'Operació de Red Eléctric, Eduardo Prieto, en roda de premsa
EUROPA PRESS
Europa Press C. Valenciana
Publicado: martes, 29 abril 2025 15:20

   El fet que les desconnexions es produïren en la regió sud-oest peninsular "pot fer pensar que la pèrdua de generació és solar"

   MADRID, 29 Abr. (OTR/PRESS) -

   Red Eléctrica ha descartat que, amb les anàlisis realitzades fins al moment, es trobe "un incident de ciberseguretat" en les instal·lacions de l'operador del sistema després de l'apagada patida este dilluns pel sistema elèctric peninsular, que va deixar sense electricitat durant la major part del dia a gran part d'Espanya.

   "En este sentit, des d'ahir, hem tingut la col·laboració de l'Incibe, del CNI, i este matí hem pogut concloure que efectivament no hi ha hagut cap tipus d'intrusió en els sistemes de control de Red Eléctrica que pogueren haver ocasionat l'incident", va indicar en roda de premsa el director de Servicis per a l'Operació de Red Eléctrica , Eduardo Prieto.

   A les 12.33 hores d'este dilluns i durant cinc segons desaparegueren "sobtadament" 15 gigavats (GW) de la xarxa elèctrica, l'equivalent al 60% de l'energia que s'estava consumint en este moment, provocant una apagada massiva que ha deixat sense llum a la Península Ibèrica durant bona part del dia.

   Referent a això, Prieto va al·ludir a dos esdeveniments o desconnexions en el sud-oest peninsular que van tenir com a conseqüència la disminució de la freqüència de "una manera brusca i amb una quantitat significativa per al que és el sistema elèctric peninsular espanyol" i ho van portar al col·lapse.

   "Parle de dos desconnexions separades en un segon i mig. Un segon i mig pot semblar poc. Efectivament, és re per a qualsevol actuació humana. En el món elèctric és un temps molt elevat", va asseverar, afegint que la primera va poder ser solucionada pel sistema però la segona va acabar per tombar-ho.

APUNTA A UNA PÈRDUA DE GENERACIÓ SOLAR I DEMANA "NO ESPECULAR".

   El responsable de l'operador del sistema va considerar que la identificació de les instal·lacions de generació concreta, la seua localització exacta i altres detalls, "únicament es podran tenir una vegada que s'haja rebut tota la informació procedent dels centres de control i s'haja pogut analitzar", però si que va apuntar que el fet que les desconnexions es produïren en la regió sud-oest peninsular "pot fer pensar que la pèrdua de generació és solar".

   De tota manera, Prieto va cridar a "no especular sobre orígens i desenvolupament de l'incident" en un moment en què no es té la informació suficient. "És important que la identificació es faça amb rigor, es faça amb precisió, amb una anàlisi de les dades i no amb absència dels mateixos, perquè entrem llavors en el món de l'especulació", va advertir.

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press