La presidenta de Mèxic, Claudia Sheinbaum - Carlos Santiago/eyepix via ZUMA / DPA
La presidenta mexicana aposta per seguir treballant en el reconeixement de les "grans civilitzacions" que hi havia a Amèrica
MADRID, 17 Mar. (EUROPA PRESS TELEVISIÓ) -
La presidenta de Mèxic, Claudia Sheinbaum, ha reconegut el "gest d'acostament" que va fer el Rei Felip VI en reconèixer que va haver-hi "molt abús" durant la Conquesta d'Amèrica per part dels espanyols però ha admès que no va ser tot el que li haguera agradat escoltar, apostant per seguir avançant en este procés mitjançant el diàleg.
"És un acostament del Rei que reconeixem", ha dit Sheinbaum durant la seua roda de premsa diària en ser preguntada per les declaracions del monarca durant la visita que va realitzar la vespra a l'exposició "La meitat del món. La dona en el Mèxic indígena" en el Museu Arqueològic Nacional (MAN).
"No va ser tot el que haguérem volgut però la veritat és que és un gest d'acostament" en el sentit del que hi havia reclamant l'anterior president, Andrés Manuel López Obrador, en la seua carta al Rei del 2019 de "reconeixement d'excessos, exterminis que va haver-hi durant l'arribada dels espanyols", ha valorat la mandatària mexicana, que ha reconegut que va haver-hi "un refredament de les relacions" amb Espanya davant de la falta de resposta.
"Jo crec que cal reconèixer-ho i seguir avançant en el diàleg", ha afegit, sense voler donar per tancada per complet la disputa ni confirmar si amb este gest estaria disposada a convidar al monarca a visitar Mèxic. "Doncs anem a veure, però sí que cal reconèixer el gest", ha insistit.
CRÍTIQUES DE LA DRETA ESPANYOLA
En este sentit, s'ha referit a la "quantitat de crítiques" que Felip VI ha rebut "del que es diu la dreta espanyola" i ha denunciat que "hi ha esta idea, sobretot en la dreta espanyola, que van arribar a civilitzar als indis, que els indis de Mèxic, doncs eren uns bàrbars" i recordant les "grans matances" comeses.
Quan els espanyols van arribar al que es va cridar la Nova Espanya, ha esgrimit, "era el territori de grans civilitzacions". "Ací hi havia civilitzacions extraordinàries, que són l'essència del que som els mexicans", ha abundat, subratllant que per exemple "els maies van inventar el zero".
Així les coses, després de reconèixer novament el gest de Felip VI d'anar a l'exposició i la seua declaració, "cal seguir treballant amb este procés de reconeixement de les grans civilitzacions que existien en Mesoamèrica i en altres llocs d'Amèrica Llatina".