Rober Solsona - Europa Press
VALNCIA, 12 Dic. (EUROPA PRESS) -
El Teatre Talia de Valncia convida a viure una 'Ratera' "totalment diferent" que promet mantindre en un "sospir" al públic. Basada en la famosa novella d'Agatha Christie '3 ratolins cecs', l'obra --que estar en cartell del 13 de desembre fins al 24 de gener-- combina en aquesta versió la "potncia" i la "intensitat" del teatre, amb un esperit trasgresor inspirat en les noves narratives que arriben des del cinema, la literatura i les més recents produccions teatrals.
Després de més de 71 anys d'exhibició, 'La Ratera' continua en el West End londinenc, ha sigut representada en més de 90 pasos i s'ha convertit en l'obra no musical més vista del món.
Aquest clssic de misteri torna renovat en aquesta nova versió dirigida per Ignasi Vidal, que compta amb Paula Braguinsky com a ajudant de direcció, l'espai sonor est dissenyat pel compositor, pianista i teclisita del grup Lori Meyers i Lagartija Nick, J.J Machuca, i la illuminació per Carlos Alzueta.
Així mateix, l'elenc ho completen els actors i actrius Rebeca Valls, Jordi Ballester, Lola Moltó, Ferran Gadea, ngel Figols, Diego Braguinsky, Vanessa Cano, Bruno Tamarit i Lara Salvador, els qui donaran vida als personatges.
La funció explicar a més amb funcions especials en Nadal el 25 de desembre i el 31 de desembre on es podr celebrar la Nit de cap d'any.
El director de la pea teatral ha destacat que el seu repte ha sigut dur a terme "una adaptació moderna" de la funció més representada de la histria on s'ha buscat posar en relleu "la qüestió psicolgica dels personatges".
DISTRAURE I SORPRENDRE A CADA MOMENT
D'aquesta manera, Vidal explica que s'ha incidit en com afecta als personatges i a la seua personalitat sentir-se "doblement atrapats": en primer lloc, per la tempestat de neu que no els permet eixir de la casa i, en segon lloc, per no poder fer ús dels seus mbils per la falta de cobertura. A més de les emocions que els produeix saber que hi ha una assassí entre ells.
Així, segons indica el director, 'La Ratera', sense deixar de costat els tocs d'humor, jugar amb la tensió i mantindr en "un sospir" al públic mentre est tracta d'esbrinar, com si d'un 'Cluedo' es tractara, qui és l'assassí.
En aquest sentit, ha considerat que "la gent est acostumada a la rapidesa i, per aix, cal captar la seua atenció tant en el temps com en la forma. L'obra, trencant amb la lgica teatral, compta amb diferents focus d'atenció al mateix temps".
"Vull divertir a l'espectador despistant-ho tota l'estona, no deixant-li centrar-se en res i que no se senta cmode en la butaca, que s'estiga incorporat tot el temps i crec que aix és alguna cosa que diferencia molt de l'obra clssica dels anys 50.
NOVES TECNOLOGIES
Preguntat pels canvis que va a haver-hi en aquesta nova versió respecte al clssic d'Agatha Christie, Ignasi Vidal ha assenyalat que "prcticament" és el mateix text que l'original per que el que canvia de l'obra és l'estil, on la presncia de les noves tecnologies "ha contribut a l'actualització de la funció".
Per la seua banda, l'actor i productor Diego Braguinsky ha assegurat que un altre dels reptes als quals s'enfronta aquesta obra és atraure l'atenció del públic jove i que aquest acudisca al teatre i, per aix, ha posat en relleu l'actualització de l'obra als nostres temps.
"La gent est acostumada a la narrativa del 2023 i no li pots donar una cosa que siga narrativa del 1950. Aix és impossible, cal posar-se el 2023 i que el teatre seguisca viu", ha indicat.
Així mateix, l'actriu Rebeca Valls ha posat en valor la direcció d'Ignasi Vidal i ha ressaltat la seua manera de crea d'una forma "una mica anti-teatre": "Ignasi vol donar-li la volta a tot i fa que parega que l'escenari siga una casa en la qual de veres estem convivint i on l'espectador es converteix en un voyeur' que est mirant tot el que ocorre", ha assenyalat.
En aquesta línia, l'actriu ha destacat que el públic no aconsegueix saber qui és realment l'assassí fins que l'obra acaba i ha insistit que es mantinga el "compromís i la responsabilitat" de recomanar la funció sense explicar "mai" qui és l'assassí.