MADRID, 26 Ene. (EUROPA PRESS) -
València, Murcia, Gijón, Las Palmas de Gran Canària o Vitòria són algunes de les ciutats de més de 250.000 habitants que encara no tenen actives les seues Zones de Baixes Emissions (ZBE), malgrat que este tipus de zones restringides ha de ser obligatòries en les ciutats de més de 50.000 habitants des de l'any 2023.
En total, hui encara hi ha un total de 109 ciutats que no tenen activada una ZBE. La xifra suposa el 66 per cent del total de les localitats amb més de 50.000 habitants, segons un estudi realitzat per Bipi, la companyia de subscripció de cotxes del Grup Renault, amb dades arreplegades del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.
D'estes 109 ciutats sense ZBE, un total de 89, el 81,6%, estarien un poc més prop de poder activar les zones restringides, ja que estan en una fase intermèdia, que Transició Ecològica denomina com "en tràmit". Per contra, 20 ciutats restants, el 18,3%, van més retardades, ja que els seus ZBE estan encara en una fase "pendent", segons este organisme oficial.
LA SUPERFÍCIE DE ZBE CREIX UN 11%
Continuant amb les ciutats que sí han complit amb la normativa i tenen vigent una ZBE, al gener del 2026 la xifra és de 56 localitats. Entre totes elles sumen una superfície de 821 quilòmetres quadrats.
No obstant això, a l'hora de comparar-ho amb les dades del 2025, es comprova que el creixement és molt lent. En concret, a mitjan 2025 la superfície de Zones de Baixes Emissions era de 739 quilòmetres quadrats, segons dades de Transició. Per este motiu en estos més de sis mesos que han transcorregut tan només s'han activat 82 quilòmetres de superfície de ZBE, la qual cosa suposa un augment del 11% en els últims sis mesos.
Del total de ZBE existents a Espanya, pràcticament Madrid i Barcelona ocupen la gran majoria del territori amb restriccions. En este sentit, la ciutat amb una ZBE de major grandària és Madrid que amb 605 quilòmetres quadrats de superfície suposa el 73,7% del total de la superfície amb restriccions a Espanya.
La segona ciutat amb major superfície és Barcelona, amb 95 quilòmetres quadrats, la qual cosa suposa l'11,6% de la superfície amb restriccions. Tanca el llistat de les ZBE amb major superfície Las Rozas de Madrid, amb prop de 24 quilòmetres quadrats, la qual cosa suposa el 3% del total de les ZBE.