PALMA DE MALLORCA, 12 Jul. (EUROPA PRESS) -
El 82,4% de les netejadores dels sectors de l'hostaleria i la sanitat pateixen sobrecàrrega i excés de treball, i tres de cada quatre considera insuficient el temps del qual disposen per a les tasques que tenen assignades. De fet, aquesta situació provoca que el 70% d'aquest col·lectiu pateixi estrès i un 30% depressió, segons es desprèn de l'estudi 'Condicions de treball en el sector de neteja a Balears i el seu impacte en la salut de les treballadores', elaborat per CCOO.
L'informe, dirigit a identificar les condicions de treball i els principals riscos laborals que afecten aquestes treballadores, revela que aquests són en la seva majoria de caràcter ergonòmic (un 83% de manipulació de càrregues i i un 75,8% moviments repetitius) i psicosocial (càrrega de treball, ritmes elevats, falta d'autonomia, sobreesforços), que es tradueixen sobretot en danys osteomusculars i psicològics.
En aquesta mateixa línia, les empleades també relacionen els elevats ritmes de treball i la falta de personal amb determinats accidents (caigudes, cops, intoxicacions degudes a les presses en el maneig de productes, lumbàlgies), mentre que un 80% es troben a més especialment exposades a postures forçades (48 llits diàries de mitjana), el que els genera dolor d'esquena en un 72%, dolor a les mans i els canells en un 56,2%, cames i peus en un 50,8% i cansament crònic en un 60%.
Pel que fa a l'edat mitjana de les treballadores, el document assenyala que és de 41 anys amb una antiguitat com netejadora de 14 anys, amb contracte fix (46,8%) o fix discontinu en l'hostaleria (75,4%) i que s'ocupa de totes les tasques de casa seva. Tot i això, recalca que encara que al voltant d'un 50% d'elles tenen contracte fix, un 77% accepta tota mena de canvis d'horaris, augment de tasques i hores extraordinàries per por de perdre el seu lloc de treball.
Per la seva banda, un 50% de les empleades consideren que els seus caps no valoren el seu treball i que no tenen el seu suport quan sorgeixen conflictes amb clients o usuaris. A més, més de la meitat de les enquestades (un 53,3%) afirma que té una bona relació amb les seves companyes i un 50% assevera que no hi ha un bon ambient de treball.
Mentrestant, un 57% de les treballadores assenyala que no participa en l'organització i en la planificació de les seves tasques i la mateixa proporció indica que les seves propostes i suggeriments no es tenen en compte per part dels seus superiors. La meitat de les treballadores també té temperatures extremes quan treballa i un 43% no coneix els riscos ni la composició dels productes que utilitza ni les fitxes de seguretat.
L'estudi indica, alhora, que un 20% té al·lèrgia respiratòria i un 10% al·lèrgies dermatològiques; el 94% de les treballadores del sector sanitari estan exposades en agents biològics; més del 60% creuen que els reconeixements mèdics anuals que fan les empreses són inútils i no estan relacionats amb els riscos reals als quals es troben exposades.
Al fil d'allò passat, l'estudi apunta que la formació impartida pel Servei de Prevenció sobre tècniques de manipulació de càrregues o postures forçades no s'adapta a les condicions de treball de les netejadores ni es pot aplicar quan es treballa amb pressa, ja que l'excés de tasques i la carència de temps els impedeixen seguir les pautes que els marquen els tècnics de prevenció. A més, la meitat de les treballadores no coneixen el tècnic de prevenció i un 40% no ha participat en l'avaluació de riscos.
PROPOSTES DE CCOO
És per tot això que des del sindicat proposen assegurar la presència i la participació de les treballadores del sector de neteja en els òrgans de participació i decisió en matèria de salut laboral; la incorporació de la perspectiva de gènere en els plans de prevenció, partint que les condicions de treball de les dones són diferents de les dels homes i per tant també ho són els riscos i els danys; una avaluació de riscos específica per a cada lloc de treball.
Alhora, aposten per dissenyar espais de participació de les treballadores destinats a la millora dels aspectes organitzatius a través de reunions periòdiques entre responsables i treballadores; fer reconeixements mèdics específics; organitzar el treball de manera flexible; flexibilitzar la distribució de pauses al llarg de la jornada; presentació de les dades de sinistralitat elaborades per les mútues i la Direcció General de Salut Laboral desagregades per sexe.
També advoquen per impartir formació específica adaptada a les condicions de treball reals de les netejadores i al nivell formatiu de les empleades; formació sobre habilitats socials per a càrrecs intermedis; promoure un tracte digne i respectuós en les relacions entre les mateixes treballadores amb els seus càrrecs intermedis i superiors i amb els clients o usuaris; i promoure mesures efectives de conciliació de la vida personal, professional i familiar.