Airbnb acusa a Consum de "metodologia indiscriminada" després de la interlocutòria que insta a eliminar 5.800 anuncis

Archivo - Arxiu - FILED - 04 June 2020, Lower Saxony, Osnabueück: A key medal with "airbnb" written on it is seen on the lock of an Airbnb property. Online holiday rental platform Airbnb is banning hosts from setting up security cameras indoors, the San F
Friso Gentsch/dpa - Archivo
Publicado: lunes, 19 mayo 2025 16:44

   El Ministeri exigix a la companyia retirar 65.935 anuncis en total

   MADRID, 19 May. (EUROPA PRESS) -

   Airbnb ha acusat al Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 d'usar una "metodologia indiscriminada" a l'hora d'elaborar un llistat d'anuncis que ha desembocat, en primera instància, en una interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de Madrid, conegut hui dilluns i que insta a eliminar 5.800 anuncis de pisos turístics en la plataforma.

   Així ho ha manifestat un portaveu de la companyia a Europa Press, assegurant que continuarà recorrent totes les decisions que afecten a este cas, ja que "estan en desacord amb les normatives espanyoles i europees".

   "El Ministeri, que no és competent per a fer complir les regulacions en matèria d'allotjaments turístics, ha proporcionat un llistat d'anuncis utilitzant una metodologia indiscriminada que inclou anuncis que mostren llicències i uns altres que podrien no necessitar-les --com a arrendaments de temporada que no són oferta turística-, ha defensat sobre este tema.

    Al seu torn, el portaveu ha denunciat que ha ignorat de "manera deliberada" les resolucions del Tribunal Suprem d'Espanya que "han deixat clar que no tots els anuncis en Airbnb requerixen un nombre de registre".

   D'altra banda, ha mantingut que la signatura és una plataforma subjecta a la Llei de Servicis Digitals que no té obligacions de supervisió. En aquesta línia, al desembre de 2019, el Tribunal Superior de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va dictaminar que Airbnb ha de ser regulat com un servici de la societat de la informació i no com un agent immobiliari.

   A més, al gener del 2022, el Tribunal Suprem, seguint el dictamen del TSJUE, va dictar una sentència "clau", segons Airbnb: "la informació dels anuncis, inclòs el nombre de registre quan això és necessari, és responsabilitat del prestador del servei turístic final i no de la plataforma on s'anuncia".

    En els últims mesos, Consum ha remès a Airbnb fins a tres resolucions en les quals es van notificar 65.935 anuncis il·legals d'habitatges turístics, mentre que el TSJM ha atès la primera d'elles amb esta petició d'eliminar anuncis.

    Este mateix dilluns, Bustinduy ha qualificat la decisió del TSJM com un "gran victòria" en defensa per l'habitatge, a més de celebrar que esta notícia és un "clar aval" de l'acció del seu departament ministerial en "defensa dels drets dels consumidors".

   Sobre les uns altres dos requeriments, espera que el resultat siga el mateix, ja que creu que la companyia "haurà recorregut", encara que "els arguments són els mateixos".

REGISTRE D'ANUNCIS EN AIRBNB

   Sobre el seu registre d'anuncis, Airbnb ha defensat que recorda "sempre" als amfitrions la necessitat de comprovar i complir amb les lleis locals abans d'anunciar un espai en la plataforma.

    En esta línia, també ha destacat que demana a tots els amfitrions que certifiquen que compten amb els permisos necessaris i els recorda al llarg de l'any que comproven i complisquen amb les regles locals": "Això es deixa clar en els Termes de Servici i els usuaris que no complisquen amb les polítiques poden ser eliminats de la plataforma".

   Segons explica, Airbnb no solament s'anuncien habitatges turístics, sinó també altres tipus d'allotjament --com a apartaments turístics, hotels, hostals o habitatges de temporada-- que no estan subjectes a les mateixes obligacions que els lloguers a curt termini.

   A l'hora de perseguir l'oferta il·legal, des de la companyia ha ressaltat les recents col·laboracions amb els governs de la Illes Canàries, la Regió de Múrcia i el Consell Insular d'Eivissa, destacant que" posen de manifest el compromís de la plataforma d'associar-se amb ciutats i governs de tota Espanya per a fomentar un turisme sostenible que beneficie a totes les parts implicades per igual".

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià