Alberto Feijóo converteix una galeria de l'Ivam en traster per a reflexionar sobre l'acumulació i els espais

La Directora De l'IVAM I Comissria, Nuria Enguita, Al costat de l'Artista, Alberto Feijóo, Presenten La Mostra 'Trascity'
MIGUEL LORENZO
Publicado: miércoles, 31 mayo 2023 16:54

   VALNCIA, 31 May. (EUROPA PRESS) -

   L'artista Alberto Feijóo exposa a l'Institut Valenci d'Art Modern (IVAM) 'Trascity', una mostra que se serveix de la fotografia, mobiliari, embalatges i diferents objectes per a reflexionar sobre "la gestió del físic", la preocupació per "trobar un lloc en el món" i, al mateix temps "les deixalles que deixem arrere", l'acumulació i la cara B de les ciutats.

   Així ho han explicat Feijóo i la directora de l'Ivam i comissria de l'exposició, Nuria Enguita, durant la presentació de l'exposició, concebuda específicament per a la galeria 3 del museu valenci i que pot visitar-se des de l'1 de juny .

   Una mudana des de Londres a Alacant, la seua ciutat natal, va anar el catalitzador del projecte. 'Trascity' fa referncia a un lloc físic, un local comercial de lloguer de trasters que

   est situat en el carrer alacantina on viu l'artista. No obstant aix, és també un espai mental: 'trash' és una de les maneres de nomenar la brossa en anglés i 'després de' és un prefix que

   significa el que est darrere, o el que vé després, ha explicat Enguita.

   "'Trascity' és un collage de les ciutats occidentals que he transitat", ha destacat Feijóo. El seu 'traster' és "un pas intermedi" entre tindre i no arribar a tirar. "És inclinació al físic, el desig de tindre, que atén a una qüestió contempornia", opina l'artista, que ha posat l'accent en la proliferació de trasters en lloguer en les ciutats. "És un problema de sobreproducció, d'haver-hi sobreproducido d'una manera conscient", ha indicat.

   L'exposició també és "un espai d'espais" amb cinc propostes entorn de la imatge fotogrfica que atenen a cinc rols amb els quals se sent identificat: l'artista visual, l'acumulador, l'aprenent, el colleccionista i el fotgraf, als quals dedica cadascuna de les sales de la galeria. "Són cinc ens bastant universals amb els quals també pretenc que la gent se senta identificada quan venja ací i veja les imatges i objectes quotidians, com a cadires, sofs, caixes i embalatges".

   D'aquesta manera, 'Trascity' reflexiona sobre els rols i espais que ocupem i sobre els objectes que acumulem i colleccionem, intentant reformular des de diferents perspectives els usos de la sala expositiva: un lloc de treball, un punt de trobada, un espai de descans, un arxiu o un magatzem, en els quals es poden trobar cadires o sofs, que l'artista crida "dispositius de descans" i amb els quals a més planteja noves formes de relacionar-se amb els museus.

   "A dia de hui, la meua generació i les esdevenidores estan molt preocupades per trobar un lloc en el món, per trobar un espai i per gestionar totes eixes coses amb les quals tenim eixe sentiment i eixa inclinació al físic, a mantindre alguna cosa i eixa relació que tenim també amb les imatges, les pantalles, amb el caminar per la ciutat", ha destacat.

CINC SALES

   En una primera part de l'exposició, Feijóo incideix en el seu rol d'artista visual i la seua forma de concebre la imatge com un cos que entra en contacte amb uns altres per a transformar-ho en un objecte de consum i colleccionisme. Es mostren fotografies de xics en posicions de descans, que contrasten amb l'agressivitat del skyline de la ciutat, que representa el poder i la jerarquia.

   Una segona sala explora el rol d'acumulador, doncs "molt del que produeix l'artista en l'estudi acaba acumulat", i l'autor es converteix en una espcie de "gestor dels excedents". En aquesta part, el visitant troba objectes apilats i muntanyes de residus.

   Després, Trascity reflexiona sobre la seua part d'aprenenta. Per a a, Feijóo ha treballat amb un ferrer d'Alcoi, Max Herrero. En el seu taller va trobar una caixa plena de xapes redones, que van decidir soldar al costat d'uns tubs quadrats a manera de masteler, com si es tractara de xicotets senyals de trnsit. La ciutat és una realitat recurrent en l'imaginari de l'artista, i la part posterior dels senyals de trnsit funciona per a ell com a abstraccions urbanes, com una cara B que conté molta més informació que la cara principal.

   En una altra part de l'exposició, Feijóo abunda en el seu rol com a fotgraf i trasllada el seu estudi a l'espai expositiu. Finalment, Feijóo es mostra com a colleccionista, en el que és "un compendi de tots els rols". Per a ell, el colleccionista és una figura "misteriosa" i "de poder", que reflecteix a través de discos, revistes antigues i altres imatges.

   Feijóo ha explicat la "problemtica" convivncia de tots eixos rols en ell. "A dia de hui el binari est posat en dubte, som individus amb molta complexitat i moltes capes" i "hem d'analitzar-nos". "Crec que que he de qüestionar-me tot el que faig i tot el que sóc, obrir-me a certa complexitat. No som una persona, som un compendi de moltes, no tant individus sinó ens connectats amb altres persones", ha concls.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià