Eduardo Parra - Europa Press - Archivo
MADRID, 23 Oct. (EUROPA PRESS) -
La Fiscalia Anticorrupció ha apuntat que l'expresident del Govern José Luis Rodríguez Zapatero va poder haver comès un presumpte delicte de malversació de cabals públics amb penes de presó en acceptar joies "de molt significatiu valor" per part d'Aràbia Saudita i no haver-les lliurat a Patrimoni de l'Estat, "com sí va fer amb uns altres regals en finalitzar la seua Presidència".
Així consta en un escrit al que ha tingut accés Europa Press, en el qual Anticorrupció assenyala que en la relació de regals rebuts per Zapatero durant el seu mandat no figuren les joies trobades en el seu despatx, que van ser taxades preliminarment en 1,3 milions d'euros i que l'expresident també atribuïx a un detall d'Aràbia Saudita.
"L'acta de lliurament va tindre lloc l'1 de març del 2012 i en la relació de béns lliurats no figuren, en efecte, les joies trobades en l'oficina de Zapatero el 19 de maig del 2026", explica Anticorrupció, que assenyala que sí figura un rellotge de sobretaula amb maragdes del rei Abdullah Ben Abzulazid Al Saud, l'acta del lliurament figura l'1 de març del 2012.
El fiscal titlla de "escarida" la justificació de Zapatero, amb la qual pretén "sense més dades documentals, que el jutjat, en un pur exercici d'automatisme processal, emeta una comissió rogatòria d'Aràbia Saudita, i de pas done per bona la seua versió de l'origen de les joies", indica.
Per això, veu "injustificat" l'enviament d'esta comissió rogatòria a un país en el qual "no es van lliurar els béns i en relació amb un monarca, pel que pareix, ja mort", per la qual, assenyala, "el focus no ha de posar-se en este país, sinó a Espanya i més concretament en la seu de la Presidència del Govern que és on, segons ell, les controvertides joies li van ser lliurades".
La confiscació d'estes joies per la Policia va portar al jutge de l'Audiència Nacional José Luis Calama a investigar a Zapatero per presumptes delictes fiscal i de contraban. A més, l'instructor li atribuïx el lideratge d'una suposada xarxa de tràfic d'influències entorn del rescat de 53 milions d'euros que el Govern va concedir a l'aerolínia Plus ultra en la pandèmia.