Benvinguda en peus a Sir Mark Elder i la 'Luisa Miller' de les nines trencades en Les Arts

Representació de 'Luisa Miller' en Les Arts.
MIGUEL LORENZO - MIKEL PONCE
Europa Press C. Valenciana
Publicado: jueves, 11 diciembre 2025 10:53

   VALÈNCIA, 11 Dic. (EUROPA PRESS) -

   El públic del Palau de Les Arts Reina Sofia de València ha rebut en peus l''estrena' operística en el coliseu del seu nou director musical, Sir Mark Elder, amb una 'Luisa Miller' plena de nines que es convertixen en símbol d'un dels temes recurrents en el repertori del músic italià Verdi, la complicada relació paternofilial.

   Esta nova producció --la tercera que el teatre valencià presenta amb motiu del seu XX aniversari i que compta amb la col·laboració del Maggio Musicale Fiorentino-- va oferir en la nit d'este dimecres la seua primera passada, que va aconseguir una molt bon acolliment per part dels assistents i va comptar amb la presència en la llotja del renovat equip de la Conselleria de Cultura, encapçalada ara per Carmen Ortí.

    El veterà mestre britànic es va portar una de les grans ovacions de la nit en el qual va ser el seu esperat debut operístic amb la brillant Orquestra de la Comunitat Valenciana. Verdi és per a Sir Mark Elder un músic que li porta acompanyant des de la seua joventut i, en concret, la seua òpera 'Luisa Miller', una peça que havia dirigit en versió concert i que ara afronta en format escenificat.

   "És un somni fet realitat", ha confessat el mestre en els dies previs a l'estrena, que per a acompanyar-ho en este "desafiament" ha comptat amb la complicitat de la directora d'escena argentina Valentina Carrasco.

    La seua recreació trasllada als espectadors a una fàbrica de nines de principis del segle passat que va mutant en altres estades al llarg de la representació i culmina amb una bell punt final construït a força de llums i ombres. Esta referència a un context proletari servix de teló de fons a un títol de Verdi més íntim, personal i burgès, allunyat d'altres obres monumentals i heroiques del compositor italià.

   La proposta, amb escenografia de Carles Berga, vestuari de Luciana Gutman i il·luminació d'Antonio Castro, denuncia la rigidesa de rols socials i l'imperi dels interessos en la burgesia de la societat industrial.

    Quant al repartiment, la funció --que no s'escoltava a València des del 2008-- reunix a destacades veus verdianas del moment, entre elles la del poderós tenor Freddie De Tommaso. En la seua primera actuació a València, el britànic debuta el paper de Rodolfo, que després de la capital del Turia cantarà a Viena.

UNA NIT DE PRIMERES VEGADES

   Sens dubte, va ser una nit de primeres vegades, ja que Mariangela Sicília també ha escollit Les Arts per a presentar el rol de Luisa Miller. La soprano calabresa, mentre que el baríton Germán Enrique Alcántara encarna a Miller en la seua primera actuació a València.

    El baix Alex Esposito, un dels favorits de la Sala Principal, dona vida a Il conte di Walter Walter i Gianluca Buratto, molt vinculat igualment als Arts, és Wurm. Completa el sextet principal la mezzosoprano russa Maria Barakova com Federica. Un cop més, tot l'elenc va estar abrigallat per la qualitat del Cor de la Generalitat.

    Les Arts tornarà a acollir esta 'Luisa Miller' els pròxims dies 13, 17, 20 i 22. Les entrades per a l'òpera de Verdi es poden adquirir a través dels diferents canals de venda del teatre: taquilles, la línia de venda 96 197 59 00 i la web oficial de Les Arts.

Contador

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià