El canal d'accés de València completa el seu primer any d'obres "complint fases" i amb el 75% d'inversió contractada

Obres del canal d'accés de València
ADIF
Publicado: viernes, 3 mayo 2024 16:24

   VALÈNCIA, 3 May. (EUROPA PRESS) -

   El canal d'accés de València completa el seu primer any d'obres "complint les fases" previstes i amb un 75 per cent de la inversió total ja contractada; amb l'estructura de l'edifici exterior de l'estació Joaquín Sorolla "pràcticament finalitzada" i a punt de finalitzar, aquest cap de setmana, el desviament de les vies d'alta velocitat que connecten amb Madrid.

   Així ho ha explicat aquest divendres el president d'Adif, Ángel Contreras, en un acte en el qual s'ha fet balanç del primer any d'actuacions i s'ha presentat una nova sala expositiva a l'estació Joaquín Sorolla en la qual es divulguen els objectius i detalls d'aquesta infraestructura. L'acte ha comptat amb la presència de la delegada del Govern a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé.

   El president d'Adif ha detallat que s'han contractat ja 500 milions d'euros dels 665 milions d'euros previstos en "l'actuació ferroviària i urbanística més ambiciosa de la Comunitat Valenciana".

   La primera fase es completa amb l'engegada del desviament provisional de la LAV Madrid-València: la via 1 es va posar en servei el 27 d'abril, aquest dissabte a la nit es connectarà al desviament la segona via, després de col·locar en la seua nova posició un aparell de via en el traçat procedent de Castelló, i fins al 12 de maig es verificaran les actuacions

   Contreras ha assegurat que les obres "avancen en les seues principals actuacions, tant les estructures, les cobertes, l'ampliació de l'estació Joaquín Sorolla i els desviaments de les línies com la d'alta velocitat Madrid-València". Per a aquests desviaments ferroviaris, s'ha completat la via, la catenària, els sistemes d'acceleració, comunicació, seguretat i altres elements.

   Durant el primer any d'obres del canal d'accés, s'ha efectuat la reposició de més de 50 serveis afectats i el condicionament de més de 50.000 m2 de terrenys, s'ha demolit més de 30.650 m2 de lloses i murs i excavat 200.000 m3 de terra.

   El desenvolupament de les obres del canal d'accés de València, ha precisat Contreras, "discorre entre altres fronts amb el moviment de terres, les estructures de les pantalles i lloses que conformaran el futur túnel". Fins al moment s'han excavat més de 900 metres de pantalles i s'ha finalitzat part de l'execució de les lloses, de l'ordre de 2.870 metres quadrats que formaran part de la coberta del canal, per al que s'han utilitzat 1.900 m3 de formigó armat i més de 270 tn d'acer.

   S'han gestionat més de 400.000 tones de material extret de les excavacions que s'està reutilitzant en la pròpia obra, ha afegit.

   Contreras ha posat en valor que el canal d'accés suposarà "un punt d'inflexió per a la transformació de la mobilitat dels valencians perquè dotarem al sistema ferroviari de més capacitat per a acollir més trens de rodalies i d'alta velocitat".

AMPLIACIÓ DE JOAQUÍN SOROLLA

   Quant a la remodelació i ampliació de l'estació de València Joaquín Sorolla i el seu entorn, l'edifici exterior que serà per a ús comercial i de viatgers "té pràcticament tota la seua estructura finalitzada", ha destacat el president d'Adif.

   Contreras ha destacat que "la capacitat transformadora del projecte transcendeix a la pròpia ciutat" d'un dels projectes "més ambiciosos de la nostra història recent", el Corredor Mediterrani, del que ha explicat que aconsegueix ja els 620 quilòmetres, després de sumar la meitat d'ells en els últims cinc anys, amb una inversió executada superior als 3.200 milions d'euros.

    Fins a mitjan abril del 2024, el volum de licitacions per al seu desenvolupament s'eleva a més de 6.300 milions d'euros i les adjudicacions prop dels 4.900 milions d'euros, ha ressaltat.

   Així mateix, s'aborden nombrosos desviaments de serveis: enllumenat, senyalització, aigua potable, sanejament, telefonia, comunicació i uns altres.

CONTROL DEL PONT DE FERNANDO ABRIL MARTORELL

   Un altre dels reptes constructius s'ha desenvolupat sota l'estructura del Pont de l'Avinguda de Fernando Abril Martorell, per la falta de gàlib per a les pantalladoras i la necessitat d'excavar junt amb la fonamentació de les piles del pont.

   Per a això, Adif AV ha implantat un sistema d'auscultació de possibles moviments del pont i s'ha adoptat un procediment de control de qualitat i seguiment estructural de les pantalles mitjançant la realització d'assajos sónicos (diagrafies). En aquest primer any, s'han realitzat més d'1.300 controls d'aquesta naturalesa.

SEGÜENTS FITES

   Respecte a les pròximes fites de la construcció, Contreras ha avançat que es desviaran les línies ferroviàries del Corredor Mediterrani per a aconseguir alliberar el 80% del túnel de cubrición.

    L'actuació del viaducte de Giorgeta té un termini de cinc anys i la seua demolició es realitzarà cap al final de l'obra. "Estem complint els terminis estrictament que havíem establit inicialment", ha afirmat el responsable d'Adif.

SENSE ALTERACIONS EN LES RODALIES

   Ángel Contreras ha explicat a més que les obres s'estan compatibilitzant en tot moment amb el tràfic ferroviari perquè "les afeccions que siguen el més puntuals possible" i, en aquest sentit, ha indicat que "no va a haver-hi afecció" en el servei de Rodalies, segons les previsions.

   En cas que hi haja "qualsevol tipus d'afecció sempre s'avança amb les empreses ferroviàries, en aquest Renfe", perquè puga informar als usuaris. "Però insistisc que el propòsit de les obres és no afectar o afectar el mínim possible al tràfic diari", ha subratllat.

ESTACIÓ CENTRAL

   Respecte a la futura Estació Central, ha reiterat l'explicat pel ministre de Transports, Óscar Puente, sobre que s'estan preparant els plecs per a licitar a final d'any un concurs internacional que completarà l'estudi funcional.

    Així mateix, ha indicat que es prepara un estudi informatiu sobre la modificació proposada perquè el túnel pasante isca per Albuixec en comptes d'Alboraia. Aquests estudis informatius complementaris porten associats també la seua declaració d'impacte corresponent o modificació, ha precisat a preguntes dels mitjans.

Contador

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià