VALNCIA, 7 Mar. (EUROPA PRESS) -
L'Autoritat Porturia de Valncia (APV) avana "amb pas ferm" en la construcció de la seua segona planta solar fotovoltaica situada sobre la coberta de la sitja de vehicles de la concessió de VTE en el Dic Est i la seua silueta ja és visible a peu de port. Les obres d'installació van comenar al mar 2023 i es preveu la seua finalització per a l'últim trimestre del present exercici.
L'objectiu d'aquest projecte és que el Port de Valncia seguisca avanant en el seu desenvolupament energtic sostenible en tant aquesta planta generar aproximadament el 11% de l'electricitat que precisa el recinte per al seu funcionament, segons ha explicat l'APV en un comunicat.
En aquest sentit, aquest projecte forma part d'una estratgia conjunta entre l'APV i Grup Grimaldi (concessió de VTE) per a avanar en el procés de descarbonització i aconseguir l'Objectiu Zero Emissions en els molls valencians.
La construcció de la planta fotovoltaica est a crrec de la UTE composta per Lantania S.A.U i Tecmo Installacions i suposa una inversió per part de l'APV de prop de 13 milions d'euros (IVA no incls). El projecte compta amb el finanament dels fons Next Generation de la Unió Europea i el Pla de Recuperació, Transformació i Resilincia del Govern d'Espanya
27.700 METRES QUADRATS DE PANELLS SOLARS
La planta solar se situa sobre una superfície de 27.700 m2 - equivalents a quasi cinc camps de futbol- en la coberta de la terminal operada per VTE, companyia del Grup Grimaldi. La infraestructura disposar de 10.773 mduls fotovoltaics installats sobre una estructura metllica inclinada a quatre graus i amb orientació sud.
S'installaran quatre transformadors en dos centres de transformació amb dues unitats d'1.250 kilovoltamperios (kVA) cadascuna i altres dos d'1.600 kVA. Amb aquesta installació es generar sobre 9.000 Mwh/any, la qual cosa suposa aproximadament el 11% del consum d'energia elctrica del Port de Valncia.
Junt amb aquest parc solar, el grup empresarial Grimaldi té en marxa diverses iniciatives conjuntes amb l'Autoritat Porturia de Valncia i la Fundació Valenciaport com per exemple els projectes d'hidrogen o la installació d'OPS (Onshore Power Supply) en les terminals de Transmed perqu els vaixells es connecten a la xarxa elctrica durant la seua estada en el port.
La planta solar en construcció situada en la sitja de vehicles de la concessió de VTE en el Dic Est és la segona installació fotovoltaica que ha adjudicat l'APV en el Port de Valncia. La primera d'elles va ser la planta --que ja est en proves-- en el dic Príncep Felip per part de la UTE PAVASAL-PAVENER. Aquest parc solar generar 2.353 Mwh/any que equival al 3% de l'energia elctrica. Amb aquestes dues plantes, el Port de Valncia obtindr el 14% del seu consum elctric.
Valenciaport est també estudiant noves ubicacions per a una tercera central fotovoltaica en el recinte valenci que tindria una grandria superior a aquestes dues que ja han sigut assignades.
Est previst que en breu entre en funcionament la planta solar del Port de Gandia situada en l'embull 4 sobre una superfície de 4.500 metres quadrats, amb una potncia de 990 Mwh/any. Aquesta installació situa al recinte gandiense com el primer port europeu que ser autosuficient energticament.