Rober Solsona - Europa Press - Archivo
VALÈNCIA, 1 Sep. (EUROPA PRESS) -
L'expresident de la Generalitat Carlos Mazón ha presentat, a través de la seua representació legal, un escrit davant de la jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la dana que concrete si existix oberta alguna línia d'investigació o pendent d'obertura respecte d'una eventual responsabilitat penal per acció seua "amb expressió suficient del seu contingut fàctic" per a conèixer i proposar les proves de descàrrec que considere oportunes i, per al supòsit de no existir "cap altre fet, acció, indici o línia d'investigació", que es faça constar expressament esta circumstància.
Així ho demana en un escrit presentat davant del jutjat, consultat per Europa Press, en el qual la defensa de Mazón considera que la pregunta que en este procediment ha de fer és si es pot afirmar "amb el grau de certesa exigible en Dret penal", que les víctimes --amb concreció de cada persona morta-- no haurien perdut la vida en la dana si hagueren rebut "alguns minuts abans el mateix missatge que va ser enviat a les 20:11 hores recomanant evitar desplaçaments".
Sobre este tema, assenyala que, "plantejada correctament la qüestió", la resposta resulta "negativa" respecte de totes les víctimes que la defensa analitza en el seu escrit, un treball que considera que "hauria d'haver sigut efectuat per els qui pretenen construir la imputació, no per esta defensa", exposa. La representació de Mazón ha presentat este escrit de manifestacions després d'haver rebut el passat 31 de juliol la còpia íntegra de les actuacions sobre la gestió de les riuades que el 29 d'octubre del 2024 van deixar 231 víctimes mortals.
RESPONSABILITAT PER OMISSIÓ DESCARTADA
Després de l'anàlisi del procediment, indica, en primer lloc, que la responsabilitat per omissió de Mazón "ha quedat descartada al no ostentar la posició de garant necessària per a la comissió per omissió"; que no consta prova que "impartira instruccions per a determinar o modificar el contingut de l'ES-Alert" que es va enviar a la població a les 20:11 hores del 29 d'octubre del 2024 i que la discussió tècnica sobre la inclusió d'instruccions relatives a pujar a plantes altes "apareix vinculada al debat desenvolupat entre els responsables presents o connectats al Cecopi", sense intervenció del seu client.
En relació amb els moments previs a este enviament, assenyala la defensa que a les 19:45 hores "ja estava materialitzada per escrit la configuració essencial dels dos missatges i el seu diferent àmbit territorial" i que els missatges del llavors cap de gabinet de l'expresident, José Manuel Cuenca, van començar a les 19:54 hores.
En esta línia, apunta que de les actuacions "no consta" que Cuenca "actuara seguint instruccions" de Carlos Mazón quan va remetre els seus missatges a la llavors conseller de Justícia i Interior i investigada en el procediment, Salomé Pradas, i afig que el propi 'nombre dos' de l'expresident ha explicat un "origen diferent" de les seues opinions, relacionat amb la seua conversa amb l'exsecretari autonòmic de Presidència, Cayetano García.
A més, afig que Pradas ha negat que aquells missatges "determinaren la seua actuació" i sosté, "per evident", que "una comunicació de les 19:54 hores no pot causar una decisió documentada a les 19:45 hores". Així, argumenta que l'interval posterior "apareix ocupat per actuacions tècniques de preparació, correcció i validació del sistema ES-Alert".
Una altra de les conclusions de la defensa és que no consta una ordre de Carlos Mazón "de paralitzar cap dels enviaments", ni consta una declaració tècnica que atribuïsca a una instrucció seua el temps emprat fins a l'enviament i que l'"eventual dubte" sobre un confinament de tota la província "no explica el retard del segon missatge, territorialment concebut per a determinades zones afectades".