Detingudes 30 persones per estafar més d'un milió d'euros a més de cent víctimes de 18 països

Suplantaven converses entre provedors i clients d'empreses i modificaven dades bancries per a estafar diners de pagaments pendents

Un dels detinguts en l'operació
GUARDIA CIVIL
Europa Press C. Valenciana
Publicado: martes, 7 mayo 2024 10:54

   ALACANT, 7 May. (EUROPA PRESS) -

   La Gurdia Civil, en el marc de l'operació 'Osgiliath' desenvolupada des d'Alacant, ha detingut a 30 persones en diverses localitats d'Andalusia, Catalunya, Madrid, Murcia i Toledo, a les quals se'ls atribueix l'estafa de més d'un milió d'euros a més de cent víctimes de 18 pasos.

    Dos dels capitosts del grup han sigut detinguts a Getafe i Barcelona. En l'operació ha identificat a més a altres 40 presumptes autors, la majoria residents a Espanya, i també a Crocia, Hongria, Anglaterra, el Marroc, Nigria, Pakistan i Romania, de les identitats de la qual s'ha adonat al Jutjat que entén de la causa, i a les autoritats d'aquest pasos, segons ha informat l'institut armat en un comunicat.

   En total han sigut localitzats més de cent perjudicats a Espanya, Alemanya, Andorra, Blgica, Bulgria, Equador, Eslovnia, Finlndia, Holanda, Hongria, Irlanda, Itlia, Litunia, Polnia, Portugal, Regne Unit, República Txeca i Romania als quals l'organització criminal ha estafat en amb prou faenes un any.

    L'operació ha sigut desenvolupada pel Lloc Principal de la Gurdia Civil de Sant Joan d'Alacant, que ha comptat amb la collaboració de la Fiscalia de Criminalitat Informtica d'Alacant, Europol i les Policies de 22 pasos. Els agents han intervingut 153 comptes bancaris i han aconseguit recuperar 114.366 euros procedents de les estafes comeses pel grup.

    La investigació es va iniciar al maig del passat any després de rebre la denúncia d'una empresa de construcció a la qual li havien estafat més de 10.000 euros emprant el mtode conegut com 'Man in the middle'. En aquest tipus de ciberatac, conegut també com a 'frau del CEO' o del' BEC (Business E-mail Compromise)', els autors es colen en les converses entre dues o més dispositius, normalment un provedor i els seus clients.

    L'estafador accedeix a les converses entre tots dos i intercepta les referides a pagaments, en les quals suplanten la identitat i, fent-se passar pel provedor, modifica la informació aconseguint que la víctima realitze les transferncies a un número de compte del delinqüent.

    D'un altre costat, fent-se passar pel client, negocia amb el provedor prrrogues per a realitzar els pagaments, aconseguint així guanyar temps. Una vegada que s'aconsegueix que la víctima realitze la transferncia, l'estafador deixa d'intervenir en les converses i, és llavors quan es destapa que es tracta d'una estafa.

WEBS FALSES

    Els agents van comprovar que els autors empraven altres metodologies de ciberestafa: fent-se passar per empreses reals, anunciaven vehicles a motor, maquinria agrícola i habitatges de lloguer vacacional. Per a aix, creen pgines web falses en les quals ofereixen un d'aquests productes, que realment no posseeixen, a un preu competitiu i sota el nom d'una marca solvent, emprant fins i tot el CIF real de l'empresa a la qual suplanten, per aportant com a contacte un email creat per ells.

    Captada l'atenció dels interessats a adquirir algun dels productes, inicien una conversa per correu electrnic en la qual solliciten a la víctima, entre altres coses, una cpia del seu document d'identitat que posteriorment empren per a contractar productes financers (alta de comptes bancaris o préstecs) utilitzant una identitat usurpada. La quantitat estafada en aquests casos és la reclamada en concepte de reserva del vehicle, la mquina o l'habitatge.

FALSES OFERTES D'OCUPACIÓ

   Una altra forma si es fes amb dades de persones a les quals usurpen la identitat és mitjanant falses ofertes d'ocupació que difonen de forma massiva. Quan un perjudicat "pica2, li solliciten la documentació i dades personals amb l'excusa de donar d'alta el contracte, per que realment són utilitzats per a dur a terme l'activitat criminal.

    Per a transferir els diners procedents de les estafes, l'organització comptava amb una xarxa de "mules" a les quals abonava comissions que anaven des dels 50 fins als 1.500 euros. Una vegada que aquests diners estava en poder dels comptes dels autors de l'estafa, ho treien en caixers automtics, ho invertien en monedes virtuals o ho transferien a comptes de la República de Malta i la República de Litunia.

    La Gurdia Civil continua estudiant el rastre d'aquestes transferncies. L'explotació de l'operació s'ha dut a terme en dues fases, la primera d'elles en el mes de desembre del 2023, en la qual es va detenir a cinc persones en les localitats de Getafe (Madrid), Talavera de la Reina (Toledo), Moratalla (Múrcia) i Pegalajar (Jaén).

    Durant la segona fase, que va finalitzar el passat 12 de mar, s'ha detingut a altres 25 persones en les localitats de Lloret de Mar (Girona) i Barcelona. En total, han sigut detingudes 30 persones, 19 homes i onze dones, amb edats compreses entre els 19 i els 56 anys, als quals se'ls imputen els delictes d'estafa tecnolgica, usurpació d'identitat, falsificació de documents, descobriment i revelació de secrets, blanqueig de capitals i pertinena a organització criminal.

    I han sigut identificades 40 persones, 29 homes i 11 dones, d'entre 20 i 45 anys, com a presumptes autors, les identitats dels quals han sigut facilitades a l'autoritat judicial. Les diligncies han sigut posades a la disposició del Jutjat d'Instrucció número 4 d'Alacant.

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press