ALACANT, 3 Feb. (EUROPA PRESS) -
La Universitat Miguel Hernández (UMH) d'Elx ha impulsat una investigació al costat de societats científiques europees amb la finalitat d'intentar preservar la fertilitat en les pacients jóvens que requerisquen un tractament per al càncer d'endometri. Aquest estudi ha tingut com a resultat l'edició d'una guia d'actuació que contempla recomanacions.
El document es presenta oficialment aquest dijous i divendres 2 i 3 davant metges i científics europeus en l'edifici Severo Ochoa del campus de Sant Joan d'Alacant de la UMH, avança la institució acadèmica.
Aquesta guia es basa en l'evidència, amb un abordatge multidisciplinari, per a aconseguir millorar el tractament del càncer d'endometri. Per a l'elaboració s'ha tingut en compte una adequada selecció de les pacients, les seues característiques tumorals, els tractaments mèdics i un abordatge quirúrgic mínimament invasiu.
La investigació va començar en 2022 amb la col·laboració de societats científiques europees, entre les quals destaquen la Societat Europea d'Oncologia Ginecológica (ESGO, per les seues sigles en anglés), la Societat Europea de Reproducció i Embriologia Humanes (ESHRE) i la Societat Europea d'Endoscopia Ginecològica (ESGE).
Entre altres factors, l'estudi conclou que és important que les pacients que desitgen concebre siguen referides a especialistes, així com que reben assessorament d'un equip multidisciplinari de ginecologia oncològica, fertilitat, patologia i radiologia, que mantinguen un índex de massa corporal adequat després del tractament o tinguen en compte els casos en què el càncer puga ser recurrent.
En la presentació de la guia participaran referents de la medicina europeus com el ginecòleg italià Atillio Di Spiezio Sardo, el ginecòleg francés Michaël Grynberg, el ginecòleg holandés Joop Laven, l'especialista espanyol en anatomia patològica Xavier Matias Guiu o l'oncòleg grec Alexandros Rodolakis.
També es desenvoluparà un taller paral·lel d'interés per a professionals d'oncologia, cirurgia, radioteràpia, ginecologia, anatomopatologia, ginecologia i embriologia, entre altres àrees.
La professora del departament de Salut Pública, Història de la Ciència i Ginecologia Maribel Acién serà l'encarregada d'organitzar aquest curs avançat, que es podrà seguir de forma manera i en línia per part dels professionals. Aquests plans s'emmarquen en la trobada dels especialistes europeus que intenten evitar les cirurgies més radicals en les pacients joves.
El càncer d'endometri és el sisé càncer en freqüència en la dona. La seua incidència augmenta amb l'edat i amb l'obesitat. Només a Europa es van diagnosticar 130.000 nous casos en 2020. Encara que no és tan freqüent en dones en premenopausa, el tractament estàndard consisteix en l'extirpació quirúrgica de l'úter, els ovaris, les trompes de Fal·lopi, els ganglis i els vasos limfàtics, la qual cosa es coneix com histerectomia amb doble anexectomia. Aquest procediment afecta a la qualitat de vida de la dona i, a més, elimina definitivament les probabilitats de concebre de les més joves.