Generalitat demana a l'Estat garantir que la ciutadania no aporte documents que ja obren en poder de l'administració

Generalitat demana a l'Estat garantir que la ciutadania no aporte documents que ja obren en poder de l'administració
GVA
Europa Press C. Valenciana
Publicado: martes, 14 julio 2026 17:16

   VALÈNCIA, 14 Jul. (EUROPA PRESS) -

   La Generalitat ha remès a l'Agència Estatal de Transformació Digital un informe en el qual advertix de les deficiències detectades en el servei de suport del Centre d'Atenció a Integradors i Desenvolupadors (CAID), responsable de gestionar les incidències i autoritzacions necessàries per a accedir als serveis de la Plataforma d'Intermediació de Dades.

   L'executiu autonòmic considera que esta situació transcendeix l'àmbit estrictament tecnològic i afecta al funcionament ordinari de les administracions públiques, en dificultar la utilització d'una infraestructura essencial per a la tramitació administrativa i per a l'exercici efectiu del dret de la ciutadania a no aportar documents que ja obren en poder de les administracions públiques, reconegut en l'article 28 de la Llei 39/2015, del Procediment Administratiu Comú.

   La Plataforma d'Intermediació de Dades permet que les administracions consulten directament informació com la identitat, l'empadronament, la situació tributària o amb la Seguretat Social, els títols acadèmics, la condició de família nombrosa, la discapacitat o les dades cadastrals. Gràcies a estos servicis, ciutadans i empreses no han de presentar certificats que ja obren en poder d'una altra administració, reduint càrregues administratives i agilitant la tramitació de procediments. Només la Generalitat realitza més de 38 milions de consultes interoperables a l'any mitjançant estos servicis, que constituïxen un dels pilars sobre els quals es recolza l'administració digital.

   En este context, l'informe remès a l'Estat assenyala que des de fa mesos es venen produint "demores significatives" en la resolució d'incidències, especialment en la tramitació d'autoritzacions necessàries per a accedir a determinats servicis de verificació de dades.

   "Estes demores estan dificultant la implantació de nous procediments administratius i afecten també a la tramitació de procediments ja existents la regulació dels quals preveu expressament que l'administració obtinga la informació necessària mitjançant consulta interoperable", explica el director general de Simplificació Administrativa, Fran Ortega.

AFECTA A BEQUES, AJUDES I LLICÈNCIES

   Entre els procediments afectats figuren beques universitàries, ajudes a comunitats de regantes, subvencions d'innovació educativa, ajudes a l'esport, llicències de pesca, procediments agraris, ajudes sanitàries o expedients d'entitats locals de la Comunitat Valenciana.

   "Quan un procediment ha sigut dissenyat perquè el ciutadà no haja d'aportar determinada documentació, la falta d'accés als servicis d'interoperabilitat situa a l'administració en una posició especialment complexa: necessita verificar el compliment dels requisits per a resoldre l'expedient, però tampoc resulta coherent traslladar novament al ciutadà l'obligació d'aportar una documentació que la pròpia normativa ha eliminat", afig el director general.

   A més de l'impacte sobre la tramitació administrativa, l'informe incorpora una estimació orientativa del cost que tindria substituir les consultes interoperables per actuacions manuals. Segons les seues xifres, només a la Comunitat Valenciana, esta situació suposaria dedicar més de 6,3 milions d'hores de treball administratiu, amb un cost intern benvolgut proper als 140 milions d'euros anuals, a més de l'increment de càrregues per a ciutadans i empreses.

   La Generalitat advertix que una degradació perllongada d'aquests serveis compromet la seguretat jurídica dels procediments, ralentix la implantació de noves polítiques públiques i deteriora la confiança en els servicis públics digitals.

   Davant d'esta situació, les direccions generals de Simplificació i de Tecnologies de la Informació sol·liciten a l'Agència Estatal de Transformació Digital l'adopció urgent de mesures per a reforçar la capacitat operativa del servici de suport, agilitar la tramitació d'autoritzacions, establir compromisos clars de nivell de servici i millorar la coordinació entre els equips responsables de la Plataforma d'Intermediació de Dades i les administracions usuàries. I traslladen la seua "plena disposició" a col·laborar amb l'organisme estatal per a identificar i implantar les millores necessàries.

Contador

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press