La jutgessa dana demana a la CHX que informe si va desplegar agents per a vigilar l'emergència en algun punt de control

Rebutja identificar a la junta de govern de la confederació i recorda que el control dels barrancs correspon a la Generalitat

Archivo - Arxiu - Estralls ocasionats per la Dana en el Barranc de Xiva, a 12 de novembre del 2024. Arxiu.
Alejandro Martínez Vélez - Europa Press - Archivo
Europa Press C. Valenciana
Publicado: jueves, 16 octubre 2025 18:44

   VALÈNCIA, 16 Oct. (EUROPA PRESS) -

   La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la dana ha dictat una interlocutòria en el qual, a instàncies de diverses acusacions particulars, requerix a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) perquè informe en el termini de tres dies si es van desplegar agents d'este organisme per a exercir funcions de vigilància in situ de l'emergència en algun punt de control, així com el lloc de la seua ubicació.

    Rebutja, en canvi, reclamar les identitats d'estos treballadors, doncs, segons assenyala, "l'important no és conèixer la seua identitat sinó el lloc d'identificació". De la mateixa manera, la instructora no accedix a reclamar la identificació completa dels membres de la junta de govern de la CHX el passat 19 de desembre doncs esta petició "no posseïx relació amb els fets objecte de la investigació".

    Tampoc considera necessari requerir informació sobre les suposades fallades del Sistema Automàtic d'Informació Hidrològica (SAIH) durant les pluges dels passats 29 i 30 de setembre, perquè "tampoc té relació alguna amb la investigació, ja que no permeten determinar si el dia dels fets, 29 d'octubre del 2024, el SAIH funcionava correctament".

    En la seua resolució, la magistrada subratlla que "ha de tenir-se en compte que la competència en la direcció de l'emergència és autonòmica" i que "el control dels barrancs correspon a l'administració autonòmica, la qual cosa es desprèn per la simple aplicació de la normativa legal en el control de l'emergència, prevista en el Pla Especial d'Inundacions de la Comunitat Valenciana, la qual cosa ha sigut reiterat en múltiples resolucions".

    La "claredat meridiana de la normativa i de la responsabilitat autonòmica era tan coneguda" que ja des del dia d'abans de la barrancada "se sabia de la conveniència del desplegament d'agents mediambientals a fi de controlar els barrancs", conforme han declarat diversos testimonis del Centre de Coordinació d'Emergències (CCE). Control, apunta la instructora, "que, en el dia àlgid de la dana, perfectament anunciat per l'Aemet i fet publicitat per tots els mitjans de comunicació, havia de continuar".

    Recorda a més que dos testimonis han afirmat que la Conselleria d'Interior "va negar este recurs humà, postil·lant després que se'ls va exigir que la petició s'efectuara per escrit perquè quedara registrada, que l'endemà ja es no es va efectuar esta petició pel CCE, que sabien que la Conselleria de Medi ambient havia retirat els seus agents a les 11 h del dia 29, i que l'oferiment del director general d'esta Conselleria, mai va arribar al CCE; que per este motiu es van mobilitzar els bombers forestals per a la vigilància de les lleres".

    La mobilització dels bombers forestals, continua, es va efectuar després de l'activació de les alertes hidrològiques del riu Magre i del barranc del Poyo, després de les 12:20 h.

    No obstant això, afig, el dia anterior amb la simple previsió de l'Aemet, es va intentar la vigilància a través d'agents mediambientals, "per la qual cosa no s'entén que el dia 29 d'octubre, a pesar que des de les 10:00 h hi havia avís roig de l'Aemet per a tres àrees de la província (litoral nord, litoral sud i interior nord) no es mobilitzara recurs humà algun, a instàncies dels directors del pla, per a la vigilància dels barrancs".

"LA VIGILÀNCIA REQUERIX UN SEGUIMENT"

   En la mateixa línia, sosté que "la vigilància requerix un seguiment, tant en preemergencia com en emergència". "La mobilització de recursos humans es va fer després de l'activació de l'alerta hidrològica, que, per al barranc del Poyo, va tenir lloc a les 12:20 h, i això hauria sigut suficient per a la comarca de l'Horta Sud, tenint en compte l'hora de les defuncions que resulta de les declaracions de perjudicats practicades fins al moment", exposa.

    I agrega que la vigilància "també era necessària en els barrancs tributaris del Poyo, atenent a les previsions meteorològiques per a zones com Torís o Godelleta, i que els barrancs d'estes àrees no compten amb mesuradors, a més de que el barranc d'Horteta desemboca en el Poyo més enllà del mesurador".

    "Hi havia avisos de pluja acumulada en zones de la capçalera del barranc del Poyo. Torís va aconseguir un nivell molt elevat de pluges. La telefonada efectuada per una tècnica d'Emergències entre les 12:45 i 13:15 hores del 29 d'octubre als bombers, indicant-los que foren a mesurar l'escala de Paiporta és un dels elements clarament indicatius", exposa.

    "A esta telefonada --prosseguix-- li va precedir la d'un altre testimoni. La pròpia consellera autonòmica era informada que li competia controlar el barranc del Poyo, estampant de pròpia mà la responsabilitat en l'assumpció d'este control, l'existència d'una alerta hidrològica i el que és més important, la utilització de mitjans propis, brigades forestals".

    I estes brigades, remarca la jutgessa, "res tenen a veure amb la CHX" i "tampoc estan a les ordres de la CHX, i sí de l'Administració autonòmica, els agents mediambientals de la Conselleria de Medi ambient".

    En esta línia, posa el focus en què l'actuació de vigilància in situ respon al fet que les pujades sobtades en els cabals dels barrancs s'han de controlar visualment --com s'afirma en un dels vídeos units a la causa--, i "el que és més decisiu, de forma permanent durant l'alerta hidrològica, a través del gran nombre de mitjans personals, centenars de professionals, que depenien de l'Administració autonòmica".

   "L'alerta hidrològica per al barranc del Poyo no es va deixar sense efecte pel que l'obligació de control sempre va estar vigent. La continuïtat en l'alerta hidrològica era perfectament coneguda pels tècnics que han deposat", insistix.

    Però, sense perjuí de la competència que correspon a la Generalitat sobre el control dels barrancs --"competència que va ser assumida fins i tot des del dia 28 d'octubre del 2024, així com el mateix dia 29 d'octubre", incideix-- la jutgessa creu procedent conèixer si va haver-hi agents de la CHX que es van desplegar acudint a algun punt de control, així com el lloc d'intervenció dels mateixos.

Contador

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià