Rober Solsona - Europa Press - Archivo
VALÈNCIA, 11 Nov. (EUROPA PRESS) -
La Secció Segona de l'Audiència Provincial de Valencia ha desestimat un recurs d'apel·lació formulat per la defensa de l'exconsellera de Justícia i Interior investigada en la causa de la dana, Salomé Pradas, i ha confirmat la decisió de la jutgessa de Catarroja encarregada de la instrucció de denegar la pràctica d'una sèrie de testificals i proves en estar o bé ja acordades o no haver justificat la defensa la seua utilitat.
Així mateix, el tribunal ratifica també la denegació de diverses diligències sol·licitades per una acusació particular que representa a la família d'un home mort a Xest, referides a la presa de Forata i que incloïen la sol·licitud de documentació a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) i declaracions de testimonis, entre elles la del secretari d'Estat de Medi ambient, Hugo Morán.
Respecte al recurs de Pradas, els sis magistrats que integren el tribunal assenyalen que compartixen el criteri de la magistrada d'Instància de Catarroja quant a la denegació de les proves sol·licitades per la defensa.
L'exconselleria demanava que s'obtinguera una còpia íntegra del sistema denominat Coordcom, dades del WAP (Wireless Application Protocol) del dia 29 d'octubre del 2024 relatius a la rambla del Poyo i el riu Magre, la designació d'un tècnic per la CHX perquè accedir a dades guardades en els sensors de cabal del Poyo i la declaració testifical del secretari autonòmic de Medi ambient de la Generalitat, Raúl Mérida.
En el recurs contra la denegació de la jutgessa, al que es va oposar el fiscal, la defensa argumentava que s'havia produït vulneració del dret de defensa derivada d'esta denegació d'unes diligències que considerava "essencials" per a l'esclariment dels fets.
No obstant això, segons la sala, la petició a accedir a tot l'obtingut en el sistema Coordcom "no es justifica suficientment la utilitat" d'esta diligència "ni quina influència" poguera tenir en relació a la seua defensa. I afig que el reclamat inicialment i que sí que demanara ser útil per a la investigació, que és la conversa entre un tècnic d'Emergències i un predictor de l'Aemet sobre l'hora en la qual suposadament les precipitacions es desplaçaven "a la Regió muntanyenca de Conca", ja va ser acordada al juny.
La sala tampoc accedix a la resta de peticions i recorda una interlocutòria del passat octubre en el qual s'apuntava que, en aquest cas, s'investiga si en la mort de 229 persones i el sofriment de lesions causades per moltes més en ocasió de la dana i si va poder intervenir com a factor causal eficient l'"omissió d'adopció de mèdies que normativament havien d'adoptar persones que tenien atribuïdes competències que podien fallir el curs causal generat pel desbordament de diversos cursos naturals d'aigua". "La senyora Pradas apareix investigada atenent a la seua condició de consellera de Justícia i Interior en la data de lso fets", afirma.
Així, sobre la informació que podria obtenir-se amb els registres del WAP, llistat d'alarmes del dia 29 d'octubre de la Rambla del Poyo i del riu Magre, "ja obrarien en la causa o es trobarien pendents de remissió amb l'informe encomanat a la Guàrdia Civil".
"No es justifica per via de recurs que l'argumentat per la jutgessa en esta resolució siga incorrecte i en quina mesurada la diligència interessada poguera aportar informació diferent de la qual ja s'ha acordat incorporar. La part recurrent es limita a manifestar que esta informació no està en les interlocutòries", afirma.
Per l'anterior, afig que "tampoc resulta atendible la designació d'un tècnic de la CHX, alguna cosa que fins i tot d'accedir a l'anterior petició resultaria redundant i innecessari, perquè si es demanaren les dades de registre generats pel sistema WAP haurien d'aportar-los a la causa i per a això servir-se dels mitjans personals i materials que consideren oportuns".
26 INTERLOCUTÒRIES
Segons ha informat el TSJCV, amb estes dos resolucions notificades este dimarts ascendixen ja a 26 les interlocutòries dictades des del passat mes de maig per la Secció Segona de l'Audiència de València --tots ells subscrits pels sis magistrats que la integren-- en els quals es resolen recursos d'apel·lació en el marc de la causa penal de la dana que instrueix el Tribunal d'Instància de Catarroja.
D'estes 26 interlocutòries, 23 han suposat la desestimació íntegra del recurs i la confirmació, per tant, de la decisió de la instructora, mentre que els altres tres van estimar les apel·lacions (en un cas totalment i en altres dos de forma parcial).