L'IVAM s'endinsa en "l'univers quàntic" de Llorenç Barber a través d'una exposició d'escolta

Més de 7.000 documents recorren la trajectria de l'artista en una mostra "sanadora"

L'IVAM presenta l'exposició 'Lloren Barber. Arxiu d'escoltes' .
MIGUEL LORENZO
Europa Press C. Valenciana
Publicado: miércoles, 7 febrero 2024 16:44

   VALNCIA, 7 Feb. (EUROPA PRESS) -

   L'Institut Valenci d'Art Modern (IVAM) convida a endinsar-se en "l'univers quntic" de l'artista valenci Lloren Barber a través d'una exposició d'escoltes conformada a partir del seu arxiu personal compost per més de 7.000 documents entre els quals es troben partitures, fullets, psters i un centenar de publicacions.

   La mostra, 'Lloren Barber. Arxiu d'escoltes', que podr gaudir-se des del 8 de febrer fins al 16 de juny, s'ha presentat aquest dimecres a l'IVAM i ha comptat amb la presncia de la directora de l'ens museístic, Nuria Enguita; la directora general de Patrimoni Cultural, Pilar Tébar; els comissaris Lorenzo Sandoval i Montserrat Palacios, a més del propi artista.

    En paraules de la directora de l'IVAM, Lloren Barber és "un dels artistes sonors més importants" d'aquest país i un "pioner" a nivell nacional, "no solament en la creació d'art sonor, sinó també en la difusió del treball i la investigació".

   Així mateix, ha destacat la seua figura com a creador certmens musicals a la Comunitat Valenciana com Actum (el públic com a artista), el Taller de Música Mundana (Plató com a orquestra), o Ensems.

   Per la seua banda, el comissari de l'exposició ha destacat la dificultat de traslladar el treball de Barber a causa que "compta amb unes condicions de producció que fa que els mitjans tcnics no permeten que es contemple íntegrament".

   En aquest sentit, Sandoval ha assenyalat que Lloren és un "pioner" del treball entre art, música i context i ha apuntat que les seues propostes artístiques podrien traduir-se des de la "plurifocalitat" que planteja "la possibilitat de generar punts d'enunciació des de diversos punts": "No solament qui parla, qui sona, qui fa sonar, sinó també qui escolta. Eixa equivalncia de l'escolta i la introducció acústica", ha explicat.

   D'altra banda, Montserrat Palacios ha posat en relleu la peculiaritat de l'obra i de la forma d'expressió artística de Lloren, qui, segons ha explicat, és "diferent" a altres artístas sonors a causa que té una "conceptualització i un pensament molt musical".

   Així, el valenci escapa de crear escultures que sonen o obres plstiques que es poden escoltar i aposta per creacions prpies en les quals, a partir d'un passadís amb campanes --com el qual exposa en el CCCC-- o un bastidor amb plats de ferro, ell veu un instrument musical.

LA MÚSICA IX DEL PENTAGRAMA

   "Lloren proposa un univers quasi quntic, on es pot trobar poesia sonora, poesia fontica, paisatge sonor, ecologies, context, art i política, transformació social, ecologia (...) És una pluralitat de coses i d'aix tracta l'art sonor, que la música s'isca del pentagrama i de sobte siga plstic, transversal, social i propose i transforme", ha subratllat la comissria.

   En aquesta línia, també ha agrat a l'IVAM que aculla aquesta mostra posat que "no és tan normal" que aquest tipus d'art sonor ocupe els espais doncs, segons ha afirmat, en el moment en el qual un músic es posa a fer coses que "no són simfonies i no són quartets de corda, els músics no ho entenen i els artistes plstics i visuals tampoc".

   "Estar en terra de ningú requereix de molta explicació i com no hi havia músiclegs, Lloren es va trobar molt temps sol i va necessitar explicar-se a si mateix. Per aix, grcies a eixa solitud o a eixa orfandat, és que podem explicar ara amb moltíssims documents", ha subratllat.

   Així mateix, Palacios ha defs que hi ha un món "molt ric i molt oblidat" i ha agrat que hi haja espais on aquests oblits "puguen ser sanats": "La música presenta el seu major grau de llibertat quan deixa de reduir-se als espais en els quals ha nascut, en els quals ha crescut, per a ocupar i expandir-se", ha indicat.

   Finalment, l'artista s'ha mostrat feli que el museu valenci aculla la seua trajectria artística i ha reivindicat la necessitat que es reconega l'art sonor.

MÚSIC DE "INTEMPRIES"

   Als més de 7.000 documents entre els quals es troben partitures, folltetos, psters i un centenar de publicacions, se sumisca una installació sonora realitzada exprofeso per a la mostra i diferents propostes audiovisuals.

   L'exposició s'articula en dos parts: la primera és un travelogue sónico, que funciona com a pea central, realitzada per Lloren Barber, en collaboració amb Montserrat Palacios i Pedro André en dialogue amb el curador Lorenzo Sandoval, i la segona és la presentació de l'arxiu documental que desplega la dilatada trajectria de l'autor, organitzat amb To Biscaí.

   La pea central, realitzada per a aquesta exposició, reprn les idees d'escolta i plurifocalidad de Lloren Barber, recreades ací pel sistema surround, i integra per primera vegada el contingut del seu patrimoni sonor, digitalitzat grcies a la collaboració del grup d'investigació Laboratori de Creacions Intermdia del Departament d'Escultura de la Universitat Politcnica de Valncia (Joaquín Artime, Estefanía Díaz, José Juan Martínez, Miguel Molina, Ana María Monzó, Griselda Morales, Miguel Ángel Navarro, Ivan Pérez i Josep Francesc Sanmartín).

   Lloren Barber entén l'escolta com un procés de participació activa que assenyala l'estar en el món. La noció de plurifocalidad, desenvolupada a partir dels concerts de ciutats, ofereix claus per a una escolta "creativa, múltiple i diversa". En aquests concerts els sons provenen de campanars, es componen en collaboració amb bandes o s'ajuden de focs d'artifici (percussió aria) i, en definitiva, emprant les mplies i diverses possibilitats que cada ciutat puga oferir.

   Barber, autodefinit com a "músic d'intempries", dóna agncia dins de les seues composicions als sons propis de la naturalesa, com al vent, als pardals i a l'atmosfera, als quals considera "co-creadors".

   Els materials inclosos, reunits per l'artista des dels anys 70, recorren festivals i programes com el clssic Ensems de Valncia, l'Aula de Música de la Universitat de Madrid, el festival Parallel Madrid o Nits d'Aielo, al mateix temps que transiten per les seues collaboracions amb grups com 'Actum, el Taller de Música Mundana, Flatus Vocis Trio, Collectiu Elenfante o destaquen la seua dilatada i fructífera collaboració amb Montserrat Palacios. El disseny grfic ha sigut realitzat per Lilia Di Bella/Arxive Books, i la concepció espacial ha sigut realitzada per Lorenzo Sandoval, amb la producció dels mduls per Lebrel.

PUBLICACIÓ I ACTIVITATS

   Dijous que ve 8 de febrer es presentar la mostra a crrec de Lloren Barber, Montserrat Palaus, Pedro André, Lorenzo Sandoval, Tono Vizcaino i la directora de l'IVAM, Nuria Enguita. Després de la conversa, Barber realitzar la primera part de la performance Música Matria. Dos recitals / miscellnia per a parla i metall, com a obertura a la inauguració.

   A més, amb motiu de l'exposició l'IVAM, en collaboració amb el Centre del Carme Cultura Contemporánia (CCCC), editar un catleg amb textos de Nuria Enguita, Lloren Barber, Lorenzo Sandoval, Montserrat Palacios, Carmen Pardo, Siegfried Zielinsky, Bonaventure Ndikung, Isabel Cárdenas Canó, Rubén López Cano, Arturo Moya i Ruth Abellán, José Vicente Gil Noé, Miquel Angel Marin, Isaac Diego, Tania Safura Adam i Daniel Charles.

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià