Un nou informe de FETAP-CGT destapa que a les 8 hores del 29O es va alertar a l''112' de la primera incidència en FGV

L'acusació demana que declaren com a testimonis el secretari autonòmic d'Infraestructures i el director gerent de FGV

Archivo - Arxiu - Varis cotxes amuntegats en les vies del tren, a 2 de novembre del 2024, a Alfafar
Carlos Luján - Europa Press - Archivo
Europa Press C. Valenciana
Publicado: martes, 9 diciembre 2025 15:11

   VALÈNCIA, 9 Dic. (EUROPA PRESS) -

   Un nou informe de la Federació Estatal de Treballadores de les Administracions Públiques de CGT (FETAP-CGT) destapa que a les 8 hores del dia de la catastròfica dana, el 29 d'octubre del 2024, es va advertir a l''112 Comunitat Valenciana' de la primera incidència en Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), en concret, entre les estacions d'Alginet i Castelló. Durant este matí es van comunicar, a més, talls de circulació en diversos trams, fallades elèctriques i de comunicacions i situacions de risc.

   Així es desprèn del text que ha presentat esta entitat --acusació popular-- davant de la jutgessa que investiga la gestió de la riuada, que ha deixat 230 víctimes mortals i quantiosos danys materials. En el procediment hi ha dos investigats: l'exconsellera de Justícia i Interior Salomé Pradas i el seu exnúmero dos Emilio Argüeso.

   L'informe, consultat per Europa Press, contempla una cronologia sobre l'actuació de la Generalitat durant la dana, les incidències arreplegades per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i el funcionament del Lloc de Comandament de MetroValencia al llarg de tota la jornada.

   L'informe, elaborat després de revisar les actes de FGV i els registres d'incidències, contempla que a les 7.59 hores del 29 d'octubre, el Lloc de Comandament de Metrovalencia, a través del Coordinador de Seguretat, va traslladar a l''112' que, a causa de les pluges i els efectes sobre la infraestructura ferroviària, no podien circular trens entre les estacions d'Alginet i Castelló, per la qual cosa quedava interrompuda provisionalment la circulació.

   Des de FETAP recorden sobre este tema que Alginet, en situar-se en una conca, és un municipi amb alt risc d'inundació, i afigen que amb estos incidents es "demostra" que "l'argumentació que no es tenia coneixement de la situació no se sosté". "A les 8 hores ja hi havia incidències tan importants en una conca com per a produir-se un tall del ferrocarril", postil·len.

   A més, a les 8 hores el Lloc de Comandament informava que no resultava possible la prestació del servici sustitutori mitjançant autobusos, que per procediment s'aplica en estos casos, a causa del tall de l'autovia A-7 per acumulació d'aigua en la calçada. Per tal motiu es va reorganitzar el servici ferroviari, establint la finalització de la Línia 1 en l'estació d'Alginet al no poder circular-se pel tram comprès entre Alginet i Castelló. Així, des de FETAP s'indica que no solament hi havia incidències en els ferrocarrils, sinó que també estava tallada l'A7 per acumulació d'aigua.

    Posteriorment, a les 11 hores, el Lloc de Comandament va decretar la interrupció definitiva del servici ferroviari en el tram comprès entre les estacions d'Alginet i Castelló a causa de danys produïts en la infraestructura per les fortes pluges.

    A més, les pluges torrencials provocaven fallades de comunicació amb els enclavaments de Font Almaguer, Alginet, Carlet, Alcudia i Alberic, així com la inundació de les vies de l'estació de Carlet i fallades puntuals de la línia de 2.200 volts amb afecció als passos a nivell d'este tram, la qual cosa requeria l'aplicació de Procediment de depasses de senyals (PRS) per a mantenir el servici ferroviari en el tram en el qual no hi havia afectació en la via.

DOS PERSONES EN EL SOSTRE

   Així, la situació anava empitjorant en el matí de la dana i es va produir un altre incident "molt ressenyable" de forma quasi simultània --a les 11.30 hores--: l'Inspector del Lloc de Comandament va ser alertat pel Capatàs de Vies i Obres que entre L'Alcúdia i Montortal, a 200 metres de la via, hi havia un vehicle a l'interior del barranc amb dos persones pujades al sostre sol·licitant auxili.

    Traslladada la incidència al Coordinador de Seguretat del Lloc de Comandament, es va alertar a l'112' i, davant de la urgència, es va comunicar també la situació directament a la Policia Local.

    "Les conseqüències per part de la Generalitat i, especialment, dels dos directors del Pla d'Emergències de no haver tingut en compte estos fets han sigut de dos morts a Alcúdia. A Algemesí, on ja des de les 8 hores estava tallat el ferrocarril des d'Alginet, localitat immediatament superior en la conca, va haver-hi quatre morts".

   A les 17.30 hores es va haver d'evacuar a 10 viatgers i al maquinista d'una unitat per problemes en la catenària i pluges torrencials; i a les 19.05 hores el maquinista d'un altre tren va informar al Lloc de Comandament que l'aigua estava arribant al capdavant del carril en ambdues vies a l'entorn de l'estació de Paiporta i, si bé va poder travessar el tram amb normalitat, va avisar que a posteriors circulacions els resultaria impossible continuar la marxa de seguir pujant el nivell de l'aigua.

    Sobre les 19.40 hores, tal com es desgrana en l'informe, el personal de seguretat privada que prestava servici en l'accés al complex de València Sud va observar com una gran massa d'aigua es dirigia a gran velocitat cap a les instal·lacions de FGV. Van tenir el temps just per a abandonar el seu lloc i accedir a l'andana de l'estació per a guanyar altura i posar-se a cobert.

    A més, entorn d'un centenar de persones usuàries que havien arribat en les últimes circulacions van haver de romandre en esta dependència fins a la seua evacuació al matí següent. Treballadors de Tallers, Instal·lacions Fixes i altres servicis amb dependències a València Sud també van ser sorpresos en els seus llocs de treball i van haver de refugiar-se de l'aigua que va inundar tot el complex. Sobre les 20 hores la inundació ja havia arrasat totes les instal·lacions de complex de València Sud.

    Amb tot això, FETAP-CGT conclou que l'Administració autonòmica disposava d'informació "suficient" per a haver activat mesures preventives "decisives", especialment des de les 18.45 hores, quan es va tenir coneixement d'un increment sobtat del cabal en la Rambla del Poyo. Segons l'anàlisi, esta informació no va ser traslladada als municipis afectats ni es van aplicar els protocols previstos en el Pla Especial d'Inundacions.

   El Lloc de Comandament de MetroValencia va acabar completament inundat, la qual cosa va obligar a evacuar al seu personal i va provocar una caiguda que va tenir com a conseqüència un trencament obert de tíbia i peroné d'un treballador.

MÉS TESTIMONIS

   Després de destapar-se estes dades, FETAP-CGT demana la declaració com a testimonis del secretari autonòmic d'Infraestructures i Transports, Francisco Javier Sendra Mengual; del director gerent de FGV, Alfonso Novo Belenguer; del cap de Seguretat Ciutadana i Protecció Civil de FGV, José Pascual Rubio Alemany; i del cap de la Unitat de Servicis al Públic, Francisco José García Salas. "Tots ells van estar presents o connectats al Lloc de Comandament durant l'emergència i van mantenir comunicacions rellevants amb alts càrrecs del Consell", postil·len.

   El sindicat considera que els fets descrits en l'informe "evidencien" fallades de coordinació, absència de seguiment de les lleres, falta de comunicació efectiva als ajuntaments i una aplicació deficient dels procediments de protecció civil.

Contador

Últimas noticias sobre estos temas

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià