VALÈNCIA, 19 Jun. (EUROPA PRESS) -
L'Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i) ha lliurat l'obra restaurada del retrat del Felip V de José Amorós del Museu de Belles Arts de Xàtiva, després de vora dos anys de treball en els quals s'han emprat les últimes tecnologies per a retornar al seu estat original el quadre, conegut per estar exposat de cap per avall.
El lliurament de l'obra i el trasllat a la seua seu original perquè puga tornar a ser contemplada coincidix amb la commemoració de l'inici de la Crema de Xàtiva, l'incendi que va assolar la ciutat el 1707 i que va ser ordenat pel rei Felip V el 19 de juny per a castigar a la població per la seua resistència durant la Guerra de Successió, recorda la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació en un comunicat.
En els treballs de restauració, els tècnics han utilitzat "de forma pionera" les ulleres de realitat augmentada, una tecnologia que ha permès projectar imatges directament sobre l'obra, mostrant informació essencial al restaurador en temps real i millorant la presa de decisions per part dels tècnics, la qual cosa permet "uns resultats òptims".
L'ús de la realitat augmentada aplicada a la restauració forma part d'un projecte d'investigació finançat per la Unió Europea a través del programa Next Generation EU, en el marc d'una iniciativa en la qual també col·labora l'IES Politècnic de Castelló de la Plana.
En concret, l'ús d'esta tecnologia en el retrat de Felip V ha fet possible localitzar i marcar amb precisió les zones amb repintats amb una claredat sorprenent en superposar la imatge ultraviolada sobre l'obra.
Les tècniques tradicionals d'anàlisis aplicades a la restauració dr l'obra, com la imatge ultraviolada, la imatge de reflexió infraroja, la radiografia, les imatges hiperespectrals, la florescència de rajos X i l'espectrometria s'han portat ara a un nou nivell gràcies a l'ajuda de la realitat augmentada.
A més, esta tecnologia ha permès als tècnics interactuar simultàniament amb les imatges i l'obra, alternant fàcilment entre diferents tipus d'imatges i informació amb un simple gest. Açò ha facilitat l'observació de detalls sobre l'estat de conservació de l'obra, la tècnica d'execució o les intervencions anteriors que ha tingut de manera immediata i precisa.
INSCRIPCIONS OCULTES
El procés de recuperació del retrat de Felip V s'ha perllongat durant quasi dos anys a causa de la seua complexitat, ja que ha sigut necessari utilitzar diferents tècniques per a consolidar la seua capa pictòrica, que estava molt deteriorada, emfatitzen des de l'administració autonòmica.
Remarquen que els treballs de neteja realitzats sobre el llenç, que han permès eliminar els vernissos oxidats procedents d'intervencions anteriors, l'última d'elles en 1992 quan ja es va actuar per a controlar els problemes de despreniment de la capa pictòrica.
Així mateix, com a peculiaritat, la intervenció escomesa per l'IVCR+i ha permès la troballa de restes pictòriques i inscripcions ocultes en l'obra. Es tracta d'un cavall ocult per antigues intervencions, diferent a la imatge que mostra el quadre en l'actualitat, i diverses inscripcions superposades.
A més, en l'escena que representa la Batalla d'Almansa, pintada en segon pla, durant la fase d'eliminació dels densos vernissos oxidats i repintats, ha eixit a la llum la imatge un cavall caigut durant la batalla.
També resulta interessant per als especialistes la troballa de diverses inscripcions superposades en la cartela de cuirs retallats que apareix en l'angle inferior dret del quadre.
D'altra banda, durant la realització dels estudis previs amb llum infraroja s'han pogut veure diferents inscripcions sobre la identitat del personatge retratat. En la primera inscripció visible posa: "DON / FELIP / QVINTO / REI DE / ESPANYA".
I baix, es pot llegir una segona inscripció, que diu: "DON / FERNANDO / BORBON / PRINSIPE / D'ASTU / RIAS". Finalment, i per baix d'esta segona inscripció, encara apareix una tercera en la qual es llig: "DO / FHELIPE / V REI / ESPANYA".
El personal tècnic de l'IVCR+i considera que la cadena d'inscripcions en la cartela va deure respondre als successius canvis dinàstics esdevinguts durant el regnat de Felip V.