VALNCIA, 5 Feb. (EUROPA PRESS) -
L'alcalde de Sagunt, Darío Moreno (PSPV), s'ha mostrat "content" pel fet que la localitat siga "part" de la "solució transitria" a la sequera a Catalunya, si bé ha apuntat que en parlar de "crisi climtica" no es tracta de territoris sinó de persones" i ha assenyalat que aquesta opció que barreja el Govern avala la seua tesi que la planta dessaladora no és solament una infraestructura "local".
En aquest sentit, confia que s'acabe el conflicte jurídic obert amb l'empresa Acuamed pel repartiment de crregues en el finanament i explotació de la dessaladora. "És el moment d'un acord que pacifique d'una vegada per sempre aquest assumpte i que, amb aix, guanyem seguretat jurídica al voltant d'aquesta infraestructura clau", ha indicat en declaracions facilitades als mitjans.
"Per descomptat, estem contents que Sagunt puga ser part de la solució transitria a aquesta situació de sequera, de la mateixa forma que si el dia de matí nosaltres ho necessitem, esperem que existisca també eixa solidaritat", ha indicat Moreno.
No obstant aix, ha precisat que, en relació amb la dessaladora, es produeixen dos situacions que el consistori vol "remarcar": que el desviament d'aigua de la planta a Catalunya va en la línia que defn l'Ajuntament "des de fa temps", és a dir, que "no és una infraestructura estrictament local o municipal", com argumenta Acuamed, "sinó va molt més all i és essencial per a l'estratgia nacional hídrica".
En segon lloc, afirma que l'Ajuntament no pot "esperar més per a resoldre el conflicte jurídic" obert amb Acuamed. El conveni amb l'empresa, firmat fa més de 20 anys, determinava que el consistori assumiria el cost de la infraestructura encara que des de l'Ajuntament s'argumenten "dos incompliments" d'eixe acord: que la infraestructura es feia condicionada a un desenvolupament empresarial i demogrfic del municipi que no es va donar en el seu moment i que la inversió inicial se suposava que seria d'un poc més de 20 milions d'euros per va acabar sent superior a 40.
En entendre que les condicions no eren les mateixes, l'Ajuntament va entendre que el conveni no era vinculant i era necessari reformular-ho per a aconseguir un acord, segons han detallat a Europa Press fonts municipals.
En aquest cas, al desembre del 2020 el ple del consistori va aprovar per unanimitat una moció per a presentar una demanda contenciós-administrativa per a poder anullar el conveni regulador per al finanament i explotació de les obres de la dessaladora de Sagunt.
ZEROS COSTOS
L'Ajuntament volia que el Ministeri assumira el cost total de la construcció, engegada i manteniment de la dessaladora "sense cost algun" per al municipi i exigia un tractament unitari i la distribució dels costos econmics i financers en el conjunt del sistema.
A més exigia que els volums d'aigua que han quedat establits com a reserva per a Sagunt i la seua rea d'influncia provinents de la dessalació quedaren "exclosos fins que els costos associats no anaren repercutits de manera solidria pel conjunt de sistemes d'explotació de la Confederació Hidrogrfica del Xúquer o en el conjunt del sistema hidrolgic nacional".
En eixa moció aprovada es recordava que des de l'aprovació del conveni s'havien succet una srie de fets que provocaven que els costos anaren "molt superiors" als establits, que podrien haver aconseguit els 43 milions d'euros.
Amb posterioritat, el 2021 Acuamed va portar a l'Ajuntament als tribunals perqu va presentar, "sense acord amb el consistori", factures de més d'un milió a l'any, que el consistori va rebutjar perqu entenia que no havia d'assumir eixos costos. L'any passat el procediment va tindre la seua primera sentncia, en primera instncia, que es va resoldre en favor de l'Ajuntament, si bé l'empresa pretenia recórrer la resolució, segons fonts municipals.