La Saleta va arrossegar fins a Aldaia el 29O un cabal quasi tan gran com el qual transporta l'Ebre per Tortosa

Aspecte del barranc de la Saleta 48 hores després de la dana
METEORED
Europa Press C. Valenciana
Publicado: viernes, 16 mayo 2025 13:01

   VALÈNCIA, 16 May. (EUROPA PRESS) -

   Una investigació realitzada per Meteored sobre la fatídica riuada del 29-O ha revelat que el barranc de la Saleta va arrossegar fins a Aldaia un cabal quasi tan gran com el qual transporta l'Ebre al seu pas per Tortosa.

   Esta rambla, que travessa Aldaia, acumula un llarg historial de riuades, algunes d'elles especialment devastadores, com les del 1957 --paral·lela a la riuada de València--, la de l'any 2000 i, la més recent, a l'octubre del 2024, que va deixar sis víctimes en esta localitat de l'Horta.

   El barranc de la Saleta recorre uns 25 quilòmetres des de la Foia de Bunyol fins a Aldaia, on arriba canalitzat però amb una llera que s'estreny i perd profunditat prop de l'estació de tren, tornant-se insuficient. En pluges intenses, es desborda i anega carrers pròxims, però en episodis extrems com els del 1957, 2000 i 2024, pot afectar a quasi tot el municipi, han apuntat les mateixes fonts.

   Estes inundacions s'agreugen a causa de les aportacions del barranc del Poyo, el cabal del qual s'estreny perillosament en el polígon L'Oliveral, desbordant-se amb freqüència. A l'octubre del 2024, la unió de tots dos barrancs va provocar una riuada sobtada que va deixar fins a dos metres d'aigua i llot en alguns carrers d'Aldaia.

   En els últims dies, les investigacions de Meteored van portar a consultar a diversos experts i tècnics, entre ells l'arquitecta municipal d'Aldaia, Cristina Moreno. Juanjo Villena, cap de redacció de Meteored, ha afirmat que "el 29 d'octubre, el cabal que va travessar la localitat va rondar els 360 m3/s, segons estimacions de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer".

   Encara que esta xifra podria ajustar-se lleugerament en pròxims dies, representa un volum d'aigua comparable al que el Tajo aboca a l'Atlàntic a Lisboa o al cabal mitjà de l'Ebre en Tortos. Tot este volum va tractar de fluir per un barranc d'amb prou faenes uns metres d'amplària que, a més, es diluïx en arribar al nucli urbà.

L'ACTUACIÓ INICIAL "ES QUEDA CURTA"

   Les obres previstes per a la Saleta, encara en fase d'estudi d'integració paisatgística i objecte d'al·legacions per part de l'Ajuntament de València, busquen gestionar fins a 150 m3/s a Aldaia. Per a això, es combinaran la cuneta ja construïda (15 m3/s), un aliviadero subterrani (100 m3/s) i la llera actual (35 m3/s).

   Encara que esta infraestructura permetria contenir una riuada com la de l'any 2000, "seguiria sent insuficient davant d'episodis com els del 1957 o 2024, reduint només un terç de l'impacte". No obstant això, estan previstes fins a sis intervencions més que, en conjunt, sí podrien ser suficients, "però previsiblement passaran anys fins que estiguen executades", han apuntat.

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press