El sector del moble preveu augmentar entre un 5 i 6% les exportacions en 2013 i entre un 10 i un 12% en la Comunitat

Alerten del perjudici d'imatge per la corrupció política i urgixen a les administracions a prioritzar inversions i eliminar burocràcia

El presidente de Anieme, Juan Carlos Muñoz, y la directora, Amparo Bertomeu.
EUROPA PRESS
Europa Press C. Valenciana
Actualizado: miércoles, 13 marzo 2013 17:38

VALÈNCIA, 13 Mar. (EUROPA PRESS) -

El sector del moble preveu incrementar les seues exportacions "entre un 5 i 6%" en 2013 a nivell estatal i "entre un 10 i un 12%" en el cas de la Comunitat Valenciana, respecte a les dades obtingudes en 2012, quan les exportacions d'estos productes van pujar un 3,4 i un 12,8%, respectivament.

Així ho han assenyalat este dimecres en roda de premsa el president, Juan Carlos Muñoz, i la directora, Amparo Bertomeu, de l'Associació Nacional d'Industrials i Exportadors de Mobles d'Espanya (Anieme), que agrupa al voltant de 800 mercantils exportadores.

Muñoz confia a obtenir este repunt de vendes a l'exterior en vista d'estos resultats i que "2013 ha començat bé a nivell d'exportació", amb augments en facturació i en cartera de comandes.

Al seu torn, Bertomeu ha destacat les oportunitats per al moble valencià al nord del Magreb i, a preguntes dels periodistes, ha indicat que "de la crisi no s'estàlvia ningú" i que "no només és econòmica, sinó que és una crisi d'angoixa important dins de les empreses". Segons la seua opinió, este context "pot ser una oportunitat per a les empreses que no havien pres la decisió d'emprendre el camí per a eixir a l'exterior, però en cap cas els va a salvar si no estan preparats i vénen per endavant fent els seus deures", ja que els resultats en exportació "mai són a curt termini".

Des d'Anieme urgixen a les empreses a exportar, en un moment en què el 25% de la producció nacional es dedica a l'exterior respecte de l'"entre 60 i 80%" que dediquen els seus associats.

Argumenten, en este sentit, que de les mercantils que dediquen este alt percentatge de la seu facturació a l'exterior "gairebé cap ha recorregut a un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) ni a traure hores de treball", en paraules de Bertomeu, mentre que Muñoz ha constatat que els ajustos es concentren fonamentalment en les empreses amb una alta dependència del mercat nacional.

Segons asseguren, s'ha destruït un 10% de les empreses del sector arran de la crisi i la recessió del mercat domèstic i esta tendència pot continuar si no s'aposta per l'exterior. De fet, auguren una major caiguda de la feina en els pròxims mesos.

"QUE ES DEIXEN DE TONTERIES I DESPESES SUPERFLUS"

Així, des d'nieme reclamen a les administracions públiques que no els "abandonen" i que prioritzen les inversions que poden reportar una tornada important. "Que es deixe de tonteries i despeses supèrflues i, amb els diners de tots, ajuden a generar riquesa", subratlla Muñoz, qui critica la retallada en un 50% de les ajudes de l'IVEX.

Entre d'altres qüestions, exigixen cobrar els retards en el cobrament de l'IVA, portar a terme una promoció sectorial unificada i millorar la coordinació entre oficines comercials i ambaixades, als qui reclamen major agilitat i eliminació de traves burocràtiques en qüestions com la tramitació de visats. "Necessitem més diplomàcia comercial que política", reivindica l'associació.

Alhora, alerten del perjudici que provoca a la imatge del país el que passa a nivell polític. "Es percep més la corrupció política i les grans dades macroeconòmiques que el que passa a nivell d'empresa", sosté Muñoz, qui demana reduir l'"alarmisme".

PROMOCIÓ A ÀFRICA, ÀSIA, L'AMÈRICA LLATINA I REPÚBLIQUES EXSOVIÈTIQUES

Des d'Anieme, desenvoluparan un "ambiciós pla de promoció exterior", que inclou accions en més de 20 destinacions, amb els mercats emergents d'Àfrica, l'Àsia, l'Amèrica Llatina i les Repúbliques Exsoviètiques com a objectius prioritaris per a 2013.

Per a potenciar el contracte, impulsaran la figura del promotor del sector a l'Índia, Nigèria, Marroc, Alemanya, Itàlia, República Dominicana i Panamà i obriran mercats com Ghana i la Costa d'Ivori. A més, desenvoluparan missions comercials i trobades B2B al Marroc, la Xina, l'Aràbia Saudita, Qatar, Kazakhstan, Rússia, Turquia, Azerbaidjan, Mèxic, Colòmbia i Ghana.

En 2012, l'exportació de moble de la Comunitat va arribar als 308,5 milions d'euros, fet que suposa un increment del 12,8% respecte a l'any anterior, i la confirma com la segona autonomia més exportadora del sector per darrere de Catalunya, que va créixer un 1,1%. Totes dues sumen un 52% del total.

Per destinacions, van copar els deu primers llocs del rànquing mercats "tradicionals i madurs" de la Unió Europea, al costat d'altres emergents d'Orient Mitjà i Àfrica subsahariana, en concret, França, amb el 31% de les exportacions i un augment del 16%; Alemanya, amb el 5,4% i un repunt del 5,7%; els Estats Units, amb un altre 5,4% i un 22,4% més; el Regne Unit, amb un 5% i un 27,5% més; Rússia, amb un 4,9% i un 0,5% més, i Portugal, amb un 4,4% i una caiguda del 25,8%.

FORTES PUJADES A L'ARÀBIA SAUDITA I GUINEA EQUATORIAL

En seté lloc se situa l'Aràbia Saudita, amb un 3,5% del total i un repunt del 29,1%; seguida d'Itàlia, amb un 2,6% i un augment de l'1,5%; Unió dels Emirats Àrabs, amb un 2% i un 4,9% més; i Guinea Equatorial, que tanca este llistat amb un 1,9% i un 38,1% més.

Muñoz també ha destacat els significatius creixements registrats a la zona del Magreb, del 22,1% al Marroc i del 55,9% en el cas d'Algèria.

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià