VALÈNCIA, 9 May. (EUROPA PRESS) -
Treballadors del telèfon d'emergències 112 de la Comunitat Valenciana han denunciat "deficiències" en el programa que atén les telefonades, el sistema CoordCom, que van començar "dos setmanes abans" de la dana del 29 d'octubre, després d'una actualització del mateix, i han advertit que, a dia de hui, "continuen sense solucionar-se" mentre "apareixen cada vegada noves", una situació de la qual, segons han assegurat, "els responsables tenen coneixement".
En una carta que han remès a Compromís, avançada pel diari Levante-EMV i a la qual ha tingut accés Europa Press, els treballadors exposen que estos problemes "no només dificulten" el seu "treball diari a l'hora d'atendre les telefonades", sinó que també "perjudiquen a l'hora de complir amb les exigències de l'empresa quant al nombre de trucades i al temps de gestió de les mateixes".
Entre les incidències a les han d'"enfrontar-se cada dia" citen "greus problemes en el sistema d'àudio de les telefonades, sobretot en dies amb molta càrrega de treball com va ser la dana del 29 d'octubre o l'apagada del 28 d'abril". En estos casos, sostenen que "no podien escoltar la persona que telefonava i no hi havia possibilitat de tornar a telefonar per a saber què emergència hi havia", però també "telefonades on escoltàvem però ells a nosaltres no" o casos d'"àudio baix i de mala qualitat que dificultava molt entendre l'emergència que s'estava donant".
També asseguren que el mapa amb el qual treballen funciona "més lent, a voltes es bloqueja i es tanca durant una telefonada sense deixar-nos posicionar l'emergència, havent d'esperar que es torne a obrir, impedint així mostrar a les diferents agències on es troba la persona que necessita ajuda". I parlen de casos de telefonades "que per defecte el sistema detecta com a fallides, no s'aconseguixen respondre, i en moltes d'elles no hi ha possibilitat de tornar a telefonar".
A més, indiquen que tenen "un xat per a comunicar-nos amb les agències en el qual, arribat a cert moment, deixem de veure 2-3 paraules que escrivim, sense possibilitat de corregir-ho una vegada enviat, per la qual cosa es perd més temps en revisar si hem escrit tot correctament".
UNA VINTENA DE BAIXES PER ANSIETAT I DEPRESSIÓ
D'altra banda, els treballadors de l'112 exposen que formen "una plantilla de 128 operadors, dels quals 16 fan en determinats dies la funció de coordinadors", però advertixen que, d'estos 128, "hi ha actualment 20 de baixa, la majoria per motius d'ansietat i/o depressió". A més, respecte "als 29 coordinadors que exercixen en tots els seus torns esta funció, tres d'ells actualment estan de baixa".
També assenyalen que, del total de coordinadors, "alguns treballadors exercixen en certs torns la funció de supervisió", i precisen que d'esta mateixa figura de supervisió "només hi ha set persones fixes". En este context, advertixen que "cada vegada és major la intenció del personal de voler abandonar el treball per altres oportunitats laborals a causa de la situació que se'ns presenta". I esmenten casos de persones "que han estat anys i han decidit canviar de treball".
Per als empleats, resulta "molt difícil reemplaçar la funció que exercim tot l'equip, ja que la formació és quasi de dos mesos, no remunerada, i en la qual algunes persones, en començar a treballar sense el suport del personal de formació, decidixen deixar-ho, a causa de l'estrès, la pressió i la càrrega emocional que suposa".
ABSÈNCIA DE SUPORT PSICOLÒGIC I "PRESSIÓ CONSTANT"
Paral·lelament, els treballadors de l'112 denuncien l'"absència de suport psicològic" per les funcions que assumixen, mentre sostenen "una pressió constant" cap a ells pel nombre de telefonades que responen, així com "pel temps que es tarda a gestionar l'emergència des que contestem la trucada fins que hem avisat les diferents agències".
També asseguren que no aconseguixen "desconnectar del treball, ja que en dies lliures es reben telefonades per a canviar torns i acudir el mateix dia a treballar, o per a fer hores extra". "Hi ha certa pressió a haver de justificar per què no s'acudix a hores extra o es diu que no a un canvi, ja que en l'empresa es considera pitjor perfil per a optar a millores o ser personal fix si no es complixen estes sol·licituds", exposen.
TELEMARKETING I DEFICIÈNCIES EN EL MOBILIARI
D'altra banda, consideren que el conveni de telemarketing al que estan acollits "no té res a veure amb les funcions i responsabilitats" que assumixen "dia a dia". I apunten sobre este tema que, segons el sistema de compensacions, "cada torn festiu treballat es compensa amb un altre dia lliure, i el mateix passa cada 8 nits realitzades".
Així mateix, els treballadors del telèfon d'emergències denuncien "deficiències en el mobiliari" i que els ordinadors tenen "teclats amb les lletres esborrades, absència de ratolins ergonòmics i fins i tot cadires que cap company vol perquè el respatler està trencat o l'ajust de l'altura no funciona". A més, afirmen que, atès que els sistemes "funcionen 24/7 i que en molt poques ocasions s'apaguen/reinicien, en certs moments hem de reiniciar-los per fallades en el programa".